Centrale eindtoets en leerling- en onderwijsvolgsysteem primair onderwijs.

Reactie

Naam De Hoge Waai (R.Th.P. Smeulders)
Plaats Raamsdonk
Datum 2 maart 2011

Vraag1

Wilt u aangeven in welke hoedanigheid u onderstaande vragen beantwoordt (leerkracht po, bestuurder po, schoolleider po, leerkracht vo, bestuurder vo, ouder, of anders?
schoolleider po en coördinator SWV WSNS

Vraag2

Vindt u het een goede keuze dat de centrale eindtoets alleen Nederlandse taal en rekenen-wiskunde toetst, of bent u van mening dat ook wereldoriëntatie (geschiedenis, aardrijkskunde en natuur, waaronder biologie) deel moet uitmaken van de eindtoets?
Wat mij betreft inclusief wo

Vraag3

Op de meeste basisscholen (85%) leggen leerlingen in groep 8 nu in de eerste week van februari de Cito-eindtoets af. Wat vindt u van het voorstel en de argumenten om de eindtoets niet meer in februari af te nemen, maar in de periode tussen half april - half mei?
- Negatief.
- Ik heb de angst dat dit gaat leiden tot meer kinderen die niet meer tijdig op een vo-locatie kunnen worden ingeschreven en (enkele maanden) thuis zitten.
- Daarnaast kan het gaan betekenen dat kinderen - om dan maar een plaats te hebben - ingeschreven zullen worden beneden hun capaciteiten. Vaak is het in het huidige systeem zo dat kinderen vanuit het advies van de bao zich ergens gaan aanmelden (dus daarvoor was de cito al niet nodig) maar dat dan later blijkt dat ze voor die school niet aangenomen worden. Wanneer dan de volgende school opgezocht moet worden (vaak een school met lwoo of meer ondersteuningsmogelijkheden) dan is die in een aantal gevallen al "vol" en moet het bao maar zien het betreffende kind nog ergens "binnen te krijgen". Wanneer alles naar achteren wordt geschoven zal dat automatisch leiden tot échte tijdsdruk waarmee de basisschool wordt geconfronteerd.
- Het argument dat in groep 8 wordt uitgedreven na de cito is de grootst mogelijke onzin en kán niet uit de koker komen van iemand die ervaring heeft met groep 8. Mijn navraag onder zeer veel scholen leert dat overal tot aan het eind toe wordt gewerkt aan alle vakgebieden. Alleen maar "leuke" dingen doen leidt tot een zeer vervelende schoolsituatie waarin kinderne uiteindelijk niet meer gemotiveerd zijn om goed te werken!
- Overigens is het opvoeren van een musical of het afsluiten van een schoolloopbaan met een schoolkamp een ervaring en levensles die waarschijnlijk voor veel kinderen veel meer heeft betekend dan die paar weken "leerwinst" die men nu denkt te behalen.

Vraag4

Wat vindt u van het voornemen om voor alle scholen het systematisch werken met en het toepassen van een leerling- en onderwijsvolgsysteem (lovs) verplicht te stellen?
Deelt u de mening dat goed gebruik van een lovs één van de instrumenten is om te werken aan betere onderwijskwaliteit en hogere leeropbrengsten?
Prima.
Helemaal.

Vraag5

De memorie van toelichting bij het wetsvoorstel beschrijft plannen voor het meten van de toegevoegde waarde/leerwinst van scholen. Daarbij wordt ook gekeken naar de functie van een begintoets (§4.3). Op den duur dienen deze elementen een grotere rol te spelen bij de beoordeling van scholen. Heeft u opvattingen over het ontwikkelen van een maat voor de toegevoegde waarde/leerwinst van het onderwijs, over de functie en inhoud van een begintoets en/of over de inrichting van pilots op dit gebied?
- Het meten van de leerwinst van een school lijkt een goede zaak, ware het niet dat er meer is dan leren. De sociaal emotionele ontwikkeling van kinderen acht ik van een nog grotere waarde dan zijn leervermogen op het gebied van lezen en rekenen. Dit zal haast niet gemeten kunnen gaan worden.
-Wanneer we hierdoor "leerfabrieken" gaan maken die het kind als mens niet meer zien staan hebben we het goed voor elkaar????
- Ik ben erg geïnteresseerd in het deelnemen aan een pilot omtrent deze zaken daar ik als coördinator ook op zoek ben naar een manier waarop ik kan beoordelen welke school iets wél of niet kan (mede in het kader van passend onderwijs).