Centrale eindtoets en leerling- en onderwijsvolgsysteem primair onderwijs.
Reactie
Naam | KBS De Kameleon (H Redeke) |
---|---|
Plaats | Maarssen |
Datum | 3 maart 2011 |
Vraag1
Wilt u aangeven in welke hoedanigheid u onderstaande vragen beantwoordt (leerkracht po, bestuurder po, schoolleider po, leerkracht vo, bestuurder vo, ouder, of anders?Ik beantwoord onderstaande vragen als schoolleider Po (sinds 30 jaar)
Vraag2
Vindt u het een goede keuze dat de centrale eindtoets alleen Nederlandse taal en rekenen-wiskunde toetst, of bent u van mening dat ook wereldoriëntatie (geschiedenis, aardrijkskunde en natuur, waaronder biologie) deel moet uitmaken van de eindtoets?De centrale eindtoets, als deze er echt moet komen, moet alleen Nederlandse taal en rekenen-wiskunde toetsen. Toelichting: scholen die veel achterstandskinderen tellen moeten, ook nu al, een groot deel van hun onderwijstijd steken in het onderwijs in Nederandse taal, (begrijpend)lezen en rekenen en wiskunde om de leerlingen goede kansen te bieden in het Voortgezet Onderwijs. als daar vanwege deze eindtoets ook nog extra eisen aan wereldoriëntatie gesteld worden, kom je er in de beschiokbare onderwijstijd niet uit.
Vraag3
Op de meeste basisscholen (85%) leggen leerlingen in groep 8 nu in de eerste week van februari de Cito-eindtoets af. Wat vindt u van het voorstel en de argumenten om de eindtoets niet meer in februari af te nemen, maar in de periode tussen half april - half mei?Ik heb altjd principieel de CITO-eindtoets afgewezen: je moet, omdat het een vergelijkend onderzoek is, vanaf groep 7 veel kostbare onderwijstijd steken in het voorbereiden van de leerlingen. Die tijd kun je beter gebruiken voor instructie in de instrumentele vaardigheden. Verder weet ik uit langdurige ervaring, dat er op scholen die de eindtoets afnemen massaal gefraudeerd wordt, omdat aan het CITO-cijfertje zo'n belachtelijk belang gehecht wordt. Ik verwijs al 30 jaar leerlingen zonder CITO-eindtoets, maar met een klassikaal intelligentieonderzoek in begin groep 8, met succes naar het Voortgezet Onderwijs. door monitoring van mijn oudleerlingen weet ik, dat meer dan 90% van hen binnen de reguliere termijn het dipl;oma haalt van de schoolsoort waarnaar zij verwezen zijn. Als die verplichte eindtoets er dan toch moet komen, dan zo laat mogelijk afnemen. Liever in juni dan in mei!!!
Vraag4
Wat vindt u van het voornemen om voor alle scholen het systematisch werken met en het toepassen van een leerling- en onderwijsvolgsysteem (lovs) verplicht te stellen?Deelt u de mening dat goed gebruik van een lovs één van de instrumenten is om te werken aan betere onderwijskwaliteit en hogere leeropbrengsten?
Ik deel bovenstaande mening. Ik wil er wel aan toevoegen, dat in het geval dat alle scholen so'n systeem gebruiken, de fraudegevoelige en onderwijstijd opslokkende eidtoets helemaal niet nodig is!!!!!
Vraag5
De memorie van toelichting bij het wetsvoorstel beschrijft plannen voor het meten van de toegevoegde waarde/leerwinst van scholen. Daarbij wordt ook gekeken naar de functie van een begintoets (§4.3). Op den duur dienen deze elementen een grotere rol te spelen bij de beoordeling van scholen. Heeft u opvattingen over het ontwikkelen van een maat voor de toegevoegde waarde/leerwinst van het onderwijs, over de functie en inhoud van een begintoets en/of over de inrichting van pilots op dit gebied?Het lijkt mij, dat een begintoets- moet je dat kleuters aandoen?- redelijk overbodig is. als je de module zelfevaluatie van het CITO LOVS gebruikt, kun je de groei prima in beeld krijgen.