Centrale eindtoets en leerling- en onderwijsvolgsysteem primair onderwijs.

Reactie

Naam VGPO HAAL www.haal.nl (J. Overweg)
Plaats Amersfoort
Datum 2 maart 2011

Vraag1

Wilt u aangeven in welke hoedanigheid u onderstaande vragen beantwoordt (leerkracht po, bestuurder po, schoolleider po, leerkracht vo, bestuurder vo, ouder, of anders?
Bestuurder PO

Vraag2

Vindt u het een goede keuze dat de centrale eindtoets alleen Nederlandse taal en rekenen-wiskunde toetst, of bent u van mening dat ook wereldoriëntatie (geschiedenis, aardrijkskunde en natuur, waaronder biologie) deel moet uitmaken van de eindtoets?
Elke zichzelf resprecterende school heeft een goed LVS systeem waar de kinderen, maar ook de leerkrachten goed gevolgd kunnen worden. De eindtoets voegt daar niets aan toe.
Als er al een toets afgenomen moet worden, dan zo smal mogelijk. Dus alleen taal en rekenen.

Vraag3

Op de meeste basisscholen (85%) leggen leerlingen in groep 8 nu in de eerste week van februari de Cito-eindtoets af. Wat vindt u van het voorstel en de argumenten om de eindtoets niet meer in februari af te nemen, maar in de periode tussen half april - half mei?
Lijkt mij prima. Beter zou nog zijn om de overgang tussen PO en VO te verbeteren. Door betere afstemming is daar veel winst te halen.

Vraag4

Wat vindt u van het voornemen om voor alle scholen het systematisch werken met en het toepassen van een leerling- en onderwijsvolgsysteem (lovs) verplicht te stellen?
Deelt u de mening dat goed gebruik van een lovs één van de instrumenten is om te werken aan betere onderwijskwaliteit en hogere leeropbrengsten?
Dit moet een interne drive van de school zijn. Scholen die het onvoldoende doen, moeten aangepakt kunnen worden.

Vraag5

De memorie van toelichting bij het wetsvoorstel beschrijft plannen voor het meten van de toegevoegde waarde/leerwinst van scholen. Daarbij wordt ook gekeken naar de functie van een begintoets (§4.3). Op den duur dienen deze elementen een grotere rol te spelen bij de beoordeling van scholen. Heeft u opvattingen over het ontwikkelen van een maat voor de toegevoegde waarde/leerwinst van het onderwijs, over de functie en inhoud van een begintoets en/of over de inrichting van pilots op dit gebied?
Taal en rekenen is de basis, maar we doen de scholen tekort als we ze daarop gaan afrekenen. Scholen leveren een wezenlijke bijdrage aan de ontwikkeling van kinderen. Geeft ze dat vertrouwen en meet alleen taal en rekenen.
Centrale toetsing levert niet op, daar de scholen zich zullen gaan richten op het inoefenen van de toetsen.
Geeft scholen de ruimte en het vertrouwen.