Centrale eindtoets en leerling- en onderwijsvolgsysteem primair onderwijs.
Reactie
Naam | o.b.s. de Windhoek (M. van Pluur-Höften) |
---|---|
Plaats | Almelo |
Datum | 8 maart 2011 |
Vraag1
Wilt u aangeven in welke hoedanigheid u onderstaande vragen beantwoordt (leerkracht po, bestuurder po, schoolleider po, leerkracht vo, bestuurder vo, ouder, of anders?Directeur.
Vraag2
Vindt u het een goede keuze dat de centrale eindtoets alleen Nederlandse taal en rekenen-wiskunde toetst, of bent u van mening dat ook wereldoriëntatie (geschiedenis, aardrijkskunde en natuur, waaronder biologie) deel moet uitmaken van de eindtoets?Met een Leerling Onderwijs Volgsysteem is de eindtoets niet nodig. Op basis van het LVS kun je als basisschool heel goed bepalen waar een kind op zijn/haar plaats is in het vervolg onderwijs. Wil je toch basisscholen met elkaar vergelijken dan is het niet nodig nog meer vakken te toetsen. Met een goed LVS toetst de school al meer dan genoeg.
Kritisch kijken naar de toetsen van Cito is niet verkeerd.
Vraag3
Op de meeste basisscholen (85%) leggen leerlingen in groep 8 nu in de eerste week van februari de Cito-eindtoets af. Wat vindt u van het voorstel en de argumenten om de eindtoets niet meer in februari af te nemen, maar in de periode tussen half april - half mei?Vookeur werken met het LOVS. Maar..........
Wil je de toets gebruiken als instaptoets voor het voortgezet onderwijs dan eind mei.
Het argument dat er "niets" gedaan wordt na de eindtoets is beledigend voor de scholen.
Vraag4
Wat vindt u van het voornemen om voor alle scholen het systematisch werken met en het toepassen van een leerling- en onderwijsvolgsysteem (lovs) verplicht te stellen?Deelt u de mening dat goed gebruik van een lovs één van de instrumenten is om te werken aan betere onderwijskwaliteit en hogere leeropbrengsten?
Alle scholen behoren de leerlingen goed te volgen. Met welk systeem is aan de school.
Een LOVS en het goed analyseren van toetsen is een prima instrument om het onderwijsaanbod te bepalen.
Vraag5
De memorie van toelichting bij het wetsvoorstel beschrijft plannen voor het meten van de toegevoegde waarde/leerwinst van scholen. Daarbij wordt ook gekeken naar de functie van een begintoets (§4.3). Op den duur dienen deze elementen een grotere rol te spelen bij de beoordeling van scholen. Heeft u opvattingen over het ontwikkelen van een maat voor de toegevoegde waarde/leerwinst van het onderwijs, over de functie en inhoud van een begintoets en/of over de inrichting van pilots op dit gebied?Onzin. Wat toets je?
Gaan ouders met de peuters oefenen zoals sommige ouders ook al doen voor de eindtoets? We leggen als maatschappij erg veel druk op onze kinderen.