Centrale eindtoets en leerling- en onderwijsvolgsysteem primair onderwijs.

Reactie

Naam OJBS De Omnibus (Dhr. J. van de Ven)
Plaats Baarlo
Datum 22 maart 2011

Vraag1

Wilt u aangeven in welke hoedanigheid u onderstaande vragen beantwoordt (leerkracht po, bestuurder po, schoolleider po, leerkracht vo, bestuurder vo, ouder, of anders?
Schoolleider PO

Vraag2

Vindt u het een goede keuze dat de centrale eindtoets alleen Nederlandse taal en rekenen-wiskunde toetst, of bent u van mening dat ook wereldoriëntatie (geschiedenis, aardrijkskunde en natuur, waaronder biologie) deel moet uitmaken van de eindtoets?
Om te beginnen vind ik dat er geen verplichte eindtoets zou moeten komen. de bestaande CITO eindtoets nemen wij al jaren niet meer af, om de volgende redenen:
de gegevens zijn uitermate eenvoudig te manipuleren (bv. oefenen levert een aantoonbaar hogere score op en schroeft daarmee het gemiddelde op en worden appels met peren vergeleken)
de gevens kunnen gemakkelijk on-eigenlijk gebruikt worden (door VO, inspectie en media)
er wordt zeer eenzijdig naar kinderen en ontwikkeling gekeken. Een kind is veel meer dan Taal en rekenen. Wij maken gebruik van een alternatieve eindtoets, die naast IQ en opbrengsten ook kijkt middels een SVL naar de houding van kinderen.
het enorme gewicht en daarmee druk die er op een centrale eindtoets wordt gelegd.
alsof door zo'n toets de kwaliteit van onderwijs omhoog gaat???


Jammer dat CITO inmiddels een monopoly op dit vlak gekregen heeft (gegeven is). Er zijn namelijk andere, betere/completere instrumenten op de markt. getalletjes vergelijken blijft echter eenvoudiger en in sommige ogen ook voldoende zeggend....

Vraag3

Op de meeste basisscholen (85%) leggen leerlingen in groep 8 nu in de eerste week van februari de Cito-eindtoets af. Wat vindt u van het voorstel en de argumenten om de eindtoets niet meer in februari af te nemen, maar in de periode tussen half april - half mei?
Periode vind ik veel minder relevant. Het is de verantwoording van de school om te bepalen wat kinderen na de eindtoets doen, doorwerken of vooral 'leuke' dingen doen.

Vraag4

Wat vindt u van het voornemen om voor alle scholen het systematisch werken met en het toepassen van een leerling- en onderwijsvolgsysteem (lovs) verplicht te stellen?
Deelt u de mening dat goed gebruik van een lovs één van de instrumenten is om te werken aan betere onderwijskwaliteit en hogere leeropbrengsten?
Ja, maar laat een school bepalen wat zij onder systematisch verstaan. Je dreigen door alle ontwikkelingen steeds meer in een toetscultuur terecht te komen (uiteindelijk in een afrekencultuur).

Vraag5

De memorie van toelichting bij het wetsvoorstel beschrijft plannen voor het meten van de toegevoegde waarde/leerwinst van scholen. Daarbij wordt ook gekeken naar de functie van een begintoets (§4.3). Op den duur dienen deze elementen een grotere rol te spelen bij de beoordeling van scholen. Heeft u opvattingen over het ontwikkelen van een maat voor de toegevoegde waarde/leerwinst van het onderwijs, over de functie en inhoud van een begintoets en/of over de inrichting van pilots op dit gebied?
We werken met kinderen. het is een te eenvoudigen gedachte dat je meet wat er binnenkomt en meet wat eruit gaat en dat je op basis daarvan de opbrengst en kwaliteit van de school kunt bepalen. Er zijn in de ontwikkeling van kinderen zoveel uiteenlopende invloeden, dat het schijnbaar onmogelijk is dat op die manier te meten.
Laten we vooral kijken naar de ontwikkeling van kinderen en wat kinderen nodig hebben (vooral gekeken naar de toekomst en de naaste zone van ontwikkeling) en er uit halen wat er in zit. Daarbij rekening houdend met allerlei aspecten die van invloed kunnen zijn op die ontwikkeling.