Centrale eindtoets en leerling- en onderwijsvolgsysteem primair onderwijs.

Reactie

Naam Het Driespan (Dhr W.F. Dam)
Plaats Enkhuizen
Datum 6 maart 2011

Vraag1

Wilt u aangeven in welke hoedanigheid u onderstaande vragen beantwoordt (leerkracht po, bestuurder po, schoolleider po, leerkracht vo, bestuurder vo, ouder, of anders?
Directeur PO van grote basisschool (> 400 lln) met 2 locaties in kleine Gemeente (Enkhuizen)

Vraag2

Vindt u het een goede keuze dat de centrale eindtoets alleen Nederlandse taal en rekenen-wiskunde toetst, of bent u van mening dat ook wereldoriëntatie (geschiedenis, aardrijkskunde en natuur, waaronder biologie) deel moet uitmaken van de eindtoets?
De keuze is juist. Het toevoegen van wereldorienterende vakken levert nog meer 'onderwijs voor de toets' op en beperkt de vrijheid van scholen om het leerproces vakinhoudelijk vorm te geven.

Vraag3

Op de meeste basisscholen (85%) leggen leerlingen in groep 8 nu in de eerste week van februari de Cito-eindtoets af. Wat vindt u van het voorstel en de argumenten om de eindtoets niet meer in februari af te nemen, maar in de periode tussen half april - half mei?
Op onze school wordt de Cito eindtoets niet gedaan. Wij werken met de NIO. Een verplichte eindtoets is in mijn ogen een onjuiste keuze vooral omdat het hier om een kennistoets gaat met alle gevolgen van dien. De scholen weten in die voorgaande 8 jaar allang wat de leerlingen wel en niet weten / kunnen.
De cito eindtoets - en de daarmee samenhangende focus op leerresultaat - geeft in toenemende mate een onjuist beeld van de capaciteiten van een individuele leerling en de opbrengsten van het onderwijs. Te vaak hoor ik verhalen over het oefenen en voorbereiden van de Cito toets. Uiteraard moeten opbrengsten gemeten worden, ze zijn ook van groot belang, maar zoals zo vaak zijn we nu weer eenzijdig aan het doorslaan en wordt het resultaat de 'heilige indicator'.

Vraag4

Wat vindt u van het voornemen om voor alle scholen het systematisch werken met en het toepassen van een leerling- en onderwijsvolgsysteem (lovs) verplicht te stellen?
Deelt u de mening dat goed gebruik van een lovs één van de instrumenten is om te werken aan betere onderwijskwaliteit en hogere leeropbrengsten?
Zijn er nog scholen die werken zonder lvs?
Het lvs is een uitstekende manier opbengstgegevens te verzamelen en te dienen als sturingsinstrument voor opbrengstverhoging.
De afrekening op basis van behaalde resultaten (de inspectie beoordeelt immers de scholen mede op behaalde opbrengsten die vastgesteld worden aan de hand van aangeleverde gegevens vanuit het lvs) is echter kortzichtig en leidt niet tot verbetering van het onderwijs.
Het gevolg van deze afrekening is lang niet altijd verbetering van het onderwijs. Het gevolg is wel dat leerkrachten hun onderwijs gaan aanpassen om ervoor te zorgen dat de toetsscores voldoen aan de norm. Het systeem is uiterst gevoelig voor 'fraude' op verschillende niveaus. Jammer, want de verbetering zou op andere wijze- een wijze die het onderwijs wel ten goede zou komen - wel tot stand kunnen komen. Het zijn factoren als deze - tesamen met de invoering van het passend onderwijs - die ervoor gaan zorgen dat er op middellange termijn niet voldoende leerkrachten meer beschikbaar zullen zijn, vooral omdat zittende leerkrachten het onderwijs de rug gaan toekeren.

Vraag5

De memorie van toelichting bij het wetsvoorstel beschrijft plannen voor het meten van de toegevoegde waarde/leerwinst van scholen. Daarbij wordt ook gekeken naar de functie van een begintoets (§4.3). Op den duur dienen deze elementen een grotere rol te spelen bij de beoordeling van scholen. Heeft u opvattingen over het ontwikkelen van een maat voor de toegevoegde waarde/leerwinst van het onderwijs, over de functie en inhoud van een begintoets en/of over de inrichting van pilots op dit gebied?
De waarde van een begintoets is uiterst twijfelachtig. Wat en hoe wordt er gemeten en vooral wie gaat het meten. De scores bij toetsen van jonge leerlingen zijn op zijn zachtst gezegd 'niet volledig betrouwbaar'.
Daarnaast, waartoe gaat de uitkomst dienen? Uiteraard lijkt het een goede gedachte: meet wat de leerling weet / kan op het moment dat de schoolperiode aanvangt, meet vervolgens hetzelfde als de schoolperiode eindigt en jawel, we kunnen de vooruitgang meten en vervolgens concluderen of deze school het goed of slecht heeft gedaan. Een te kort door de bocht gedachte om allerlei redenen!!