Wijziging Besluit handel in emissierechten

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Nieuwegein
Datum 29 mei 2024

Vraag1

Over het betrekken van de glastuinbouw in ETS2 is nog geen politiek besluit genomen. Indien later wordt besloten om glastuinbouw alsnog te betrekken, zal dit aan het besluit worden toegevoegd. Omdat hier geen nieuwe internetconsultatie voor zal plaatsvinden, vragen wij u om in uw reflectie zowel in te gaan op de gevolgen van het niet als het wel betrekken van de glastuinbouw bij ETS2.
Betreft het toevoegen van Internationaal vervoer over water (broncategoriecode 1A3di), voor zover dit betrekking
heeft op vervoer over de binnenwateren en Binnenlands vervoer over de binnenwateren (broncategoriecode 1A3dii) het volgende: Wij merken op dat binnen het Rijn- en Donaustroomgebied alleen Nederland de binnenvaart onder het ETS2 systeem laat vallen. In de huidige markt zijn de scheepsbrandstoffen, als gevolg van langere transportafstanden van de brandstof, in Duitsland ten opzichte van Nederland per 1000 liter tussen de € 20,- en € 50,- duurder. De verwachting wordt geschetst dat de scheepsbrandstof per 1000 liter in 2030 ongeveer € 130,- meer gaat kosten. Het maakt voor ons als binnenvaarttransportondernemer logistiek gezien geen verschil of er brandstof wordt gebunkerd in Antwerpen, Dordrecht, Lobith of Duisburg. Wij voorzien daarom dat het eenzijdig invoeren van ETS2 voor de binnenvaart zal resulteren in het verschuiven van een fors deel van de bunkeringen naar Duitsland of België. Wij roepen u op de binnenvaart enkel onder ETS2 te laten vallen als ook onze buurlanden en het liefst het gehele Rijn- en Donaustroomgebied tegelijkertijd het ETS2 voor deze sector verplicht stelt.