Subsidieregeling Energietransitie Binnenvaart Motoren (SEBM) (2026-2027)

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Huissen
Datum 14 november 2025

Vraag1

U kunt tot en met 14 december 2025 via deze website reageren op alle onderdelen van de regeling en de toelichting.

Verder ontvangen wij graag uw reactie op de volgende specifieke vragen:
1. Zijn de aanvraagvoorwaarden, afwijzingsgronden en beoordelingscriteria helder? Heeft u hier nog vragen over?
2. Biedt de omschrijving voor subsidiabele projecten en beoordelingscriteria (Artikel 3) voldoende ruimte voor het project dat u wilt indienen?
3. Hoe schat u de doorlooptijd in van uw project?
4. Biedt de voorgestelde openstellingsperiode van 2 maanden u voldoende tijd om een aanvraag in te dienen?
5. Wilt u inschrijven op deze subsidie? Zo nee, waarom niet? En wat moet volgens u veranderen om wel subsidie aan te vragen?
6. Zo ja: Voor wat voor motor zou u aanvragen? Methanol of waterstof, en monofuel of dual-fuel?
7. Wat is uw motivatie om eventueel een aanvraag te doen?
8. Op het gebied van methanol- en waterstof verbrandingsmotoren:
a. Waar staat u momenteel met de ontwikkeling hiervan?
b. Als deze subsidie er niet zou zijn, wat zijn dan uw verwachtingen voor de (timing van de) verdere ontwikkeling van deze typen motoren?
Reactie PortLiner – Consultatie subsidieregeling methanol- en waterstofmotoren binnenvaart

De aanvraagvoorwaarden en beoordelingscriteria zijn duidelijk. PortLiner heeft geen inhoudelijke vragen, maar constateert dat de regeling zich volledig richt op methanol- en waterstofverbrandingsmotoren. Hierdoor vallen 100% elektrische aandrijvingen – zoals onze flowbatterijtechnologie – buiten de scope, ook al leveren deze reeds volledig zero-emissie prestaties.

Artikel 3 biedt geen ruimte voor onze projecten. PortLiner werkt met flowbatterijen (redox flow), een elektrochemisch systeem zonder verbranding, zonder emissies en met hoge veiligheid (geen thermische runaway). De technologie heeft een lange levensduur (10.000–20.000 cycli), is schaalbaar via tankvolume en levert hoge energie-efficiëntie.

Onze typische projectdoorlooptijd bedraagt 12–24 maanden, maar dit is niet relevant voor deze regeling omdat flowbatterijaandrijving niet subsidiabel is. De openstellingsperiode van 2 maanden is op zichzelf voldoende; de beperking ligt in de inhoudelijke uitsluiting.

PortLiner zal daarom geen aanvraag indienen. Deelname zou pas mogelijk zijn wanneer ook volledig emissievrije elektrische aandrijvingssystemen worden opgenomen in de regeling. Dit sluit beter aan bij nationale en Europese zero-emissiedoelen en bij de technologische realiteit dat batterij-elektrisch momenteel de meest efficiënte en directe zero-emissie oplossing is.

PortLiner ontwikkelt geen methanol- of waterstofverbrandingsmotoren. De verdere ontwikkeling hiervan zal afhankelijk blijven van brandstofbeschikbaarheid, hogere kosten, certificering en de lagere energie-efficiëntie (ca. 40–50%) ten opzichte van elektrisch (ca. 85–90%). Flowbatterijtechnologie biedt hierin nu al een robuust, veilig en emissievrij alternatief.

Bijlage

  • Bijlage