Wijzigingsbesluit vanwege examinering van Engels in het mbo op een hoger niveau

Reactie

Naam ROC Nijmegen (drs. K. van Houten)
Plaats Nijmegen
Datum 24 februari 2017

Vraag1

Wat vindt u ervan dat het hoogste niveau waarop examens mogen worden aangeboden het ERK-niveau B2 is?
Ik vind dit voor de productieve vaardigheden veel te hoog voor het mbo. Al sinds jaar en dag wordt het onderscheid geaccepteerd, waarbij de reproductieve vaardigheden op één niveau hoger kunnen liggen dan de productieve vaardigheden.
Door de gedachte dat de examencommissie als zeeffunctie (zie Toelichting op wijzigingsbesluit) kan werken door de toestemming te moeten geven, moet de examencommissie bovendien zich gaan bemoeien met de vraag of en student goed onderwijs heeft gekregen. Dit past niet de taak van een examencommissie (zie Wetsvoorstel Eisen aan examencommissies).
De complexiteit met de mogelijkheden van CE-B2 en IE-B1 neemt al met een viervoud toe: naast B1/A2, komen er nu B2/A2, B1/B1 en B1/B1 en B2/B1 bij. Met IE-B2 zouden er nog twee varianten bij komen. Dit is onderwijskundig ook niet meer te organiseren. Alleen een examen aanbieden, waarvoor studenten niet meer tijdig kunnen worden opgeleid, af ongewenst.
Er zijn geen aanwijzingen dat het HBO of het werkveld van een mbo-student eist dat minimaal IE-B2 behaald moet worden.
Door de compensatieregelingen wordt alles nog veel complexer: binnen IE vallen drie examens: hoe kun je een student op grond van een examen binnen het IE adviseren over alle mogelijkheden? Een IE-examen geldt voor een derde binnen het IE, voor eenzesde binnen het examenonderdeel generiek Engels en voor eentwaalfde binnen de zak/slaagbeslissing voor generiek Nederlands/Engels. Kortom: met zes mogelijkheden, vier examens Engels, wordt het een statistisch ratjetoe waarop geen fatsoenlijke studieloopbaan meer mogelijk is.

Vraag2

Voor het generieke examenonderdeel Engels mag er, net zoals voor de examenonderdelen Nederlandse taal en rekenen, één centraal examen per examenperiode worden afgenomen. Wat vindt u hiervan?
Als je wilt toestaan dat er op verschillende niveaus geëxamineerd kan worden, dan willen wel ook dat er voor beide niveaus binnen dezelfde periode door dezelfde kandidaat aangemeld en deelgenomen kan worden.

Vraag3

Vindt u het gewenst dat wanneer de student via het keuzedeel probeert Engels op een hoger niveau te behalen, er de mogelijkheid zou moeten zijn om het centraal examen Engels in één afnameperiode op meerdere niveaus af te leggen?
Als je wilt toestaan dat studenten aan verschillende keuzedelen kan doen (die verschillende niveaus kennen) dan willen wel ook dat er voor beide keuzedelen binnen dezelfde periode door dezelfde kandidaat aangemeld en deelgenomen kan worden. Die examens horen ten slotte bij verschillende keuzedelen en horen dus niet bij elkaar.

Vraag4

Als een student het generieke examenonderdeel wil afleggen op een hoger niveau moet hiervoor toestemming worden verleend door de examencommissie. Wat vindt u hiervan?
Door de gedachte dat de examencommissie als zeeffunctie (zie Toelichting op wijzigingsbesluit) kan werken door de toestemming te moeten geven, moet de examencommissie bovendien zich gaan bemoeien met de vraag of en student goed onderwijs heeft gekregen. Dit past niet de taak van een examencommissie (zie Wetsvoorstel Eisen aan examencommissies).

Laat het aanmelden op basis van een goed studieadvies aan de opleiding over. Dit kan helemaal geen verantwoordelijkheid van een examencommissie zijn.
Uitvoering van deze regel zou ook een enorme administratieve lastenverzwaring voor opleidingen en examencommissies inhouden: routing met aanvraagformulieren, criteria bepalen, individuele beslissingen waarop bezwaar gemaakt kan worden op inhoudelijke gronden, opleidingen die dan vooraf moeten adviseren etc.

De complexiteit met de mogelijkheden van CE-B2 en IE-B1 neemt al met een viervoud toe: naast B1/A2, komen er nu B2/A2, B1/B1 en B1/B1 en B2/B1 bij. Met IE-B2 zouden er nog twee varianten bij komen. Dit is onderwijskundig ook niet meer te organiseren. Alleen een examen aanbieden, waarvoor studenten niet meer tijdig kunnen worden opgeleid, af ongewenst.
Er zijn geen aanwijzingen dat het HBO of het werkveld van een mbo-student eist dat minimaal IE-B2 behaald moet worden.
Door de compensatieregelingen wordt alles nog veel complexer: binnen IE vallen drie examens: hoe kun je een student op grond van een examen binnen het IE adviseren over alle mogelijkheden? Een IE-examen geldt voor een derde binnen het IE, voor eenzesde binnen het examenonderdeel generiek Engels en voor eentwaalfde binnen de zak/slaagbeslissing voor generiek Nederlands/Engels. Kortom: met zes mogelijkheden, vier examens Engels, wordt het een statistisch ratjetoe waarop geen fatsoenlijke studieloopbaan meer mogelijk is.
Conclusie: aanmelden kan door elke student voor elk examen, in overleg met de opleiding, dan wel binnen de beperking van een besluit van het bevoegd gezag, waarbij als advieskader geldt: eerst het lagere niveau aantonen en op hoger niveau herkansen.
Wat overigens al lastig genoeg is, want voor het IE hoeft er wettelijk geen herkansing aangeboden te worden (instellingsbeleid).