Aanwijzen nieuwe versies NTA8800, BRL9500U/W en BRL9501
Reactie
Naam | Anoniem |
---|---|
Plaats | Goes |
Datum | 17 januari 2024 |
Vraag1
Wilt u reageren op het concept van deze Wijzigingsregeling? Dan kunt u hier uw reactie geven. U kunt dat doen door een bericht achter te laten en/of door een document te uploaden.De Concepten van de BRL9500-U, BRL9500-W, de BRL9501, de Wijzigingsdocumenten van ISSO en het overzicht van de wijzigingen in de NTA8800 zijn alleen ter informatie bijgesloten.
7.2.1 Garage
De garage is en blijft een lastig punt binnen de EP, wat grote gevolgen kan hebben voor de uiteindelijke EP2 van de woning.
Wanneer een inpandige "garage-ruimte" voorkomt in de woning, keldert de EP-2 onbehoorlijk.
De huidige beschouwing kan ik volgen als je een woning neemt met een inpandige garage welke is voorzien van een stalen garage-kantel-deur en waarbij de muur is voorzien van half-steens metselwerk met open stootvoegen voor sterke ventilatie van de uitlaatgassen van de auto.
Deze situatie komen we echter steeds minder tot nauwelijks tegen.
In de meeste gevallen is de ruimte voorzien van een geïsoleerde overheaddeur (40mm pir) en waarbij ook de geïsoleerde spouwmuur om de garage doorloopt.
Meestal is er een geïsoleerde vloer en dak aanwezig, omdat de garage's van tegenwoordig meer als "berging" worden gebruikt.
Vaak is er daarbij net als in de gehele woning vloerverwarming of een radiator aanwezig.
Voorstel:
Kunnen we de garage van een woning misschien gaan bepalen als in de EP-U, net als de garage/werkplaats van een autobedrijf.
Dat de garage niet labelplichtig is, omdat het een soort van "industriefunctie" betreft.
In ieder geval geen ruimte voor het verblijven van personen, waar het energielabel juist op bedoeld is.
Dat we naar de verwarmingsinstallatie én isolatie van de omliggende constructie van de garage moeten kijken, om te bepalen of de ruimte als AOR óf AVR opgenomen moet worden.
Heb je hierbij echt te maken met veel gaten en kieren in deze garage-ruimte, dan treed de regel van de gezamenlijke oppervlakte van openingen aan buitenlucht in werking, waardoor het alsnog een sterk geventileerde ruimte kan worden.
Dit zou naar mijn mening een beter beeld geven van de daadwerkelijke energieprestatie van de woning met een inpandige garage.