U bent nu hier: De wegwijzer naar informatie en diensten van alle overheden
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving
Zoals belastingen, uitkeringen en subsidies.
Officiële publicaties van de overheid.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Hieronder staan één of meer vragen die horen bij de consultatie. U kunt uw reactie geven in de ruimte onder de vraag. Daarnaast is het mogelijk om een document aan uw reactie toe te voegen, bijvoorbeeld als u achtergrondinformatie wilt bijvoegen. Neem geen persoonsgegevens op in uw reactie of het document dat u toevoegt aan uw reactie.
Direct naar document toevoegen
WvggzWilsbekwaamheidOp basis van aanbeveling 7 zijn de wettelijke wilsbekwaamheidstoetsen heroverwogen. Wilsbekwaamheid is een contextueel begrip met een fluctuerend karakter. Voorgesteld wordt om artikel 1:5 te schrappen en de wilsbekwaamheidstoets plaats te laten vinden op het moment waarop de zorgverantwoordelijke beslist over de daadwerkelijke toepassing van gedwongen zorg (artikel 8:9 Wvggz) of bij het opstellen van een zelfbindingsverklaring (artikel 4:1, zesde lid). Zie in dit verband de artikelsgewijze toelichting bij artikel 1:5 voor een nadere toelichting. 1. Is hiermee naar uw mening de beoordeling van wilsbekwaamheid voldoende in de wet geborgd? Kunt u dit toelichten?
Wet zorg en dwangVoorwaardelijke machtiging jongvolwassenenIn paragraaf 2.3a van de Wzd wordt de procedure van de voorlopige machtiging geregeld. Een voorwaardelijke machtiging kan alleen worden verleend in aansluiting op de verlening van jeugdhulp als bedoeld in de Jeugdwet en heeft betrekking op personen van 18 jaar tot 23 jaar. 1. Heeft u er behoefte aan dat de voorwaardelijke machtiging wordt losgekoppeld van de verlening van jeugdhulp en betrekking heeft op cliënten vanaf 18 jaar? Kunt u dit toelichten? 2. Denkt u dat u meer gebruik van de voorlopige machtiging zal maken als de voorwaardelijke machtiging wordt losgekoppeld van de verlening van jeugdhulp en betrekking heeft op cliënten vanaf 18 jaar? Kunt u dit toelichten?
Samenloop Wvggz/Wzd en crisismaatregelOm de gevraagde aansluiting tussen de Wzd en de Wvggz te vergemakkelijken, worden nu meerdere aanpassingen voorgesteld. Zo wordt het artikel 1b van de Wzd ten aanzien van de gelijkgestelde aandoeningen uitgebreid, kan de voorbereiding van een zorgmachtiging worden gestaakt ten faveure van een aanvraag voor een rechterlijke machtiging onder de Wzd (artikel 5:15a Wvggz), kan de rechter bepalen dat hij een rechterlijke machtiging op grond van de Wzd afgeeft in plaats van een zorgmachtiging op grond van de Wvggz (artikel 6:1, twaalfde lid, Wvggz), en kan tijdens een tijdelijke overplaatsing van een Wzd-accommodatie naar een Wvggz-accommodatie tijdelijk gedwongen zorg op basis van het Wzd-zorgplan worden uitgevoerd (artikel 8:20a Wvggz). 1. Zijn deze voorstellen voldoende om te voorkomen dat iemand tussen wal en schip raakt? Kunt u dit toelichten?2. Indien uw antwoord ontkennend is: welke aansluiting mist u nog? Kunt u voorbeelden geven?Met het samenvoegen van de crisismaatregel van de Wvggz en de inbewaringstelling van de Wzd wordt een eensluidende procedure in crisissituaties voorgesteld. Het doel van deze gezamenlijke procedure is om ervoor te zorgen dat iemand snel passende zorg ontvangt en een stapeling van spoedmaatregelen (crisismaatregel en inbewaringstelling) voor een betrokkene/cliënt voorkomen wordt.3. Is dit helpend om ervoor te zorgen dat een betrokkene/cliënt op de juiste plek terechtkomt? Kunt u dit toelichten?
Samenloop met forensische zorg: mensen met een strafrechtelijke titel in de zorgAls het gaat om personen met een stafrechtelijke titel op wie hoofdstuk 9 van de Wvggz of hoofdstuk 3A van de Wzd van toepassing is, kunt u op grond van deze hoofdstukken naast het verlenen van gedwongen zorg ook tijdelijke gedwongen zorg toepassen en zogeheten beheersmaatregelen nemen. Hierover worden enkele vragen gesteld.Hoofdstuk 9 Wvggz:1. Kunt u toelichten of het voorstel voor tijdelijke gedwongen zorg in geval van noodsituaties voor de OFZ-patiëntengroep (voorgesteld artikel 9:12 Wvggz) voldoende tegemoetkomt aan de ervaren leemte bij de toepassing van de huidige Wvggz ten aanzien van die groep?2. Het is mogelijk als beheersmaatregel de bewegingsvrijheid, het recht op het ontvangen van bezoek en recht op het vrij gebruik van communicatiemiddelen te beperken (huidig artikel 9:9 Wvggz). a. Kunt u aangeven in welke situaties u deze beheersmaatregelen neemt en in welke situaties u dezelfde beperkingen toepast in het kader van (tijdelijke) gedwongen zorg, en hoe u deze keuze maakt? Is er sprake van overlap?b. In welke gevallen worden beheersmaatregelen ingezet ter voorkoming van ernstige nadelige gevolgen voor de gezondheidstoestand van de cliënt? Waarom verleent u in die gevallen geen (tijdelijke) gedwongen zorg? Gedwongen zorg komt aan de orde als er sprake is van ernstig nadeel. Ernstig lichamelijk letsel of levensgevaar vallen onder ernstig nadeel.Hoofdstuk 3A Wzd:3. Het is mogelijk als beheersmaatregel de bewegingsvrijheid, het recht op het ontvangen van bezoek en recht op het vrij gebruik van communicatiemiddelen te beperken (artikel 51a Wzd).a. Kunt u aangeven in welke situaties u deze beheersmaatregelen neemt en in welke situaties u dezelfde beperkingen toepast in het kader van (tijdelijke) gedwongen zorg, en hoe u deze keuze maakt? Is er sprake van overlap?b. In welke gevallen worden beheersmaatregelen ingezet ter voorkoming van ernstige nadelige gevolgen voor de gezondheidstoestand van de cliënt op grond van artikel 51a Wzd? Waarom verleent u in die gevallen geen (tijdelijke) gedwongen zorg? Gedwongen zorg komt aan de orde als er sprake is van ernstig nadeel. Ernstig lichamelijk letsel of levensgevaar vallen onder ernstig nadeel (zie wetsvoorstel artikel 1, tweede lid voor definitie ernstig nadeel).