Wetsvoorstel aanscherping eisen examencommissies mbo
Reactie
Naam
|
ROC Friesland College
|
Plaats
|
Leeuwarden/Heerenveen
|
Datum
|
11 augustus 2015
|
Vraag1
Wat vindt u van de taken die het bevoegd gezag krijgt voor de instelling, benoeming en samenstelling van de examencommissie (artikel 7.4.5)?
aanpassing t.a.v. artikel 7.4.5 lid 2: opdragen aan een door het bevoegd gezag ingesteld gremium (niet perse een centrale examencommissie) aan wie zij taken mandateert.
t.a.v. artikel 7.4.5 lid 8: is overbodig omdat lid 3 voldoende waarborging geeft. Zoals nu lid 8 beschreven is kan het beperkend werken voor de kwaliteit en daadkracht van de examencommissie. Daarnaast wordt financiële verantwoordelijkheid steeds lager in de organisatie neergelegd, waardoor er onvoldoende kwalitatief goede leden voor de examencommissie te vinden zijn.
Vraag2
Wat vindt u van de taken en bevoegdheden die de examencommissies krijgen (artikel 7.4.5a)?
geen bijzonderheden
Vraag3
Wat vindt u van de verplichting betreffende de instellingsverklaring in het middelbaar beroepsonderwijs (artikel 7.4.6a)? (Het voortgezet en hoger onderwijs kennen al een dergelijke verplichting.)
We sluiten ons aan bij de mening van de MBO-Raad. Geen verplichting, doch een verplichting tot uitgifte op aanvraag van de student.
Onduidelijk is nu wel welke onderdelen van de opleiding bedoeld worden. Alleen examenonderdelen of bijvoorbeeld ook gevolgd onderwijs. Als deze keuze bij de instelling ligt, dan is het accoord.
Graag opnemen dat als het examenonderdelen betreft dit alleen de behaalde diplomaeisen zijn. Te weten: behaalde kerntaken en generieke onderdelen.
Vraag4
Hebt u overige opmerkingen ten aanzien van het concept wetsvoorstel?
Het bevreemdt ons dat de aanbevelingen uit het IVA-rapport 'Onderzoek naar succesfactoren van examencommissies' van Paula Willemse, 2015 niet overgenomen zijn.
De periode van het open staan van deze consultatie is te kort en in een periode dat alle scholen gesloten zijn.
Het voorstel lijkt erg op het HBO-model en doet onvoldoende recht aan de eigenheid van het MBO en de kwalitatieve stappen die al genomen zijn.