actualisatie van bijlage D - excretieforfaits
Reactie
Naam
|
van den Brand (FAM Brand)
|
Plaats
|
Zaltbommel
|
Datum
|
4 augustus 2019
|
Vraag1
Op alle onderdelen van de wijzigingsregeling kan een reactie worden gegeven.
Situatie 2 juli 2015, met identiek vee en melk herberekend met voorgestelde excretiecijfers.
Voor aanwezige weidekoeien en ouder jongvee hebben we destijds op 2 juli 2015 geen fosfaatrechten gehad.
Zelfs de lagere productie van dubbeldoel koeien zorgt er nog steeds voor dat we voor 20.000 euro aan fosfaatrechten tekort komen. Dat is voor ons maar liefst 4 GVE.
Oneens met wijzing 120 en ouder jongvee 103. Daar kan een verborgen kalvergate agenda achter zitten. Bij kalvergate had de NVWA vergeten de hoeveelheid melk te vorderen bij CRV en dachten ze ten onrechte dat een aantal dieren waren gemolken in de MPR. Bovendien werken kalvergate beschuldigingen van LNV averechts, de productie stijgt dan van het overige melkvee als er meer dieren worden gemolken. Dat betekent een hogere excretieklasse voor al melkvee. Dit is zeker nu niet interessant voor bedrijven met een hogere productie.
Ouder jongvee krijgt vaak meer weidegang waar het niet geinsemineerd wordt.
De landen om ons heen werken nog steeds met lagere excreties. Zo kennen de Belgen geen derde categorie jongvee en heeft jongvee ouder dan 1 jaar 19.2 kg P205. Zorg voor een gelijk speelveld.
De afzetmarkt voor weidekoeien valt weg.
Geen wijzigingen voor nukas ouder dan 14 dagen die verkocht worden. Deze moeten na 14 dagen over op een afmesttak zonder fosfaatrechten.
Wijziging 120 en 103 zorgt voor minder weidegang en werkt intensivering van veehouderij en landschap in de hand.
Situaties herberekend d.d. 2 juli 2015 moeten gecompenseerd worden met herstel van fosfaatrechten. Geen verdere onteigening, strijd EVRM.