actualisatie van bijlage D - excretieforfaits
Reactie
Naam
|
Dhr. F. Versteegh
|
Plaats
|
Waverveen
|
Datum
|
13 augustus 2019
|
Vraag1
Op alle onderdelen van de wijzigingsregeling kan een reactie worden gegeven.
Het lineair uitbreiden van de waarden in de tabel excretie N en P van melkkoeien naar boven en onder sluit totaal niet aan op de werkelijkheid. Hoe meer een koe gaat produceren hoe minder N en P excretie per kg melk. Dat is nu ook volgens de tabel, alleen voor hoge producties is de N en P excretie veel hoger dan wat ooit in de mestput zal vallen.
Daarnaast is bij de introductie van het Fosfaatstelsel ook geen rekening gehouden met de producties boven de tabel. Bij de wijziging van de tabel alleen deze ondernemers te verplichten fors te investeren in fosfaatrechten om dezelfde aantal koeien en dezelfde kg melk te produceren is geen sprake van een fair balance.
Diercode 103 invoeren is prima, verwacht niet dat ondernemers er fosfaatrechten voor gaan kopen, in de kamerbrief van 2 juli 2015 staat fosfaatrechten voor de codes 101, 102 en code 100.
Met de nieuwe definitie van code 120 koeien; tenminste 1 jaar geleden gekalft, wordt het allemaal nog weer onnodig ingewikkelder gemaakt. Ook wordt het voor boeren die op 2 juli 2015 code 120 koeien hadden, hiervoor hebben ze geen fosfaatrechten gehad, onmogelijk om nog code 120 koeien af te mesten. Hiermee bedoel ik dus niet veehouders met 1- 5 code 120 koeien naast de melkkoeien, maar particulieren met eigen grond of kleine niet melk leverende bedrijven. Deze bedrijven kochten voorheen koeien om ze in het land vet te weiden, dit was mogelijk zonder fosfaatrechten omdat ze, zodra ze niet meer gemolken werden, ze op code 120 mochten worden gezet. Ga gewoon het verschil maken tussen melk leverend en niet melk leverende bedrijven. Melk leverend: fosfaatrechten voor alle koeien. Niet melk leverend: geen fosfaatrechten voor koeien, alleen voor jongvee op code 101 en 102.