Besluit experiment cross-over kwalificaties

Reactie

Naam AAG Cuijten
Plaats Budel
Datum 5 oktober 2015

Vraag1

Bent u van mening dat de maatregelen uit dit besluit bijdragen aan het bereiken van de doelstelling die wordt beschreven in paragraaf 1 van de toelichting, te weten het mogelijk te maken dat mbo-instellingen snel kunnen inspelen op opkomende, cross-sectorale beroepen?
Ik ben van mening dat dit wel kan bijdragen maar dat er teveel sprake is van een geplande verandering. Hierdoor worden mogelijkheden uitgesloten om elkaar te ontmoeten in de beroepscontext als toevallige ontmoeting om kennis te delen en te combineren. Bijvoorbeeld een dienstverlener in de zorg die met een techneut en ICT'r een idee voor robotisering wil bespreken om deze samen te ontwikkelen. Een nieuwe beroep ontstaat dan wellicht na deze niet geplande verandering.

Vraag2

Met dit besluit krijgen mbo-instellingen, in samenwerking met het (regionale) bedrijfsleven, de mogelijkheid om een kwalificatie samen te stellen uit delen van bestaande kwalificaties. Wat vindt u hiervan?
Uit een recent door mij verrichte studie blijkt dat de regionale Mbo instelling nog te weinig weet van het regionale bedrijfsleven en te veel gericht is om de (omvangrijke) interne processen. Het verkrijgen van samenwerking is meer dan een student naar buiten brengen, het is ontwikkelen van extern-leerbeleid. Mbo scholen zullen het bedrijfsleven daarom meer naar binnen moeten halen om buiten de muren van de school in de realistische beroepscontext studenten te laten leren. Het is daarbij van groot belang om te kijken naar de verandercapaciteit die aanwezig is om vorm te kunnen geven aan deze transitie.

Vraag3

In het besluit zijn voorwaarden opgenomen, onder andere om de meerwaarde van de cross-over kwalificatie en het belang van deelnemende studenten te waarborgen. Kunt u zich vinden in deze voorwaarden?
Ja, alleen voorwaarden kunnen ook beperkend zijn en bij het volgen van cross-over processen in de praktijk lijkt het me verstandig om hier kritische succes indicatoren op te hangen waaruit blijkt dat de student centraal staat om samen met zijn omgeving op zoek te gaan naar nieuwe mogelijkheden van bestaande en nieuwe kennis en een combinatie van deze kennis ruim opleidings-overschrijdend

Vraag4

Om onnodige administratieve lasten te voorkomen, is de aanvraagprocedure in dit besluit opgedeeld in twee fasen. Wat vindt u hiervan?
geen mening+

Vraag5

Heeft u nog overige opmerkingen bij het besluit?
Er wordt gevraagd om creativiteit om opleidingen toekomstgericht te veranderen. Ik mis een visie over veranderingen in een dergelijk organisatielandschap evenals een impactanalyse voor een MBO instelling. De docent is een belangrijke factor die zijn gedrag zal moeten aanpassen aan deze veranderende omgeving wil hij de student kunnen helpen bij zijn leren in een veranderende externe omgeving. Het is van belang dat hier expliciet aandacht komt in dit experiment.