Experiment Kwalificatiestructuur: Ruimte voor de Regio
Reactie
Naam
|
OnderhoudNL (A.Ph.M. Buller)
|
Plaats
|
Waddinxveen
|
Datum
|
23 februari 2018
|
Vraag1
Herkent u zich in de doelen van het experiment, te weten het versterken van de aansluiting van het onderwijs op de arbeidsmarkt en het vergroten van het eigenaarschap voor het onderwijs bij docententeams?
Nee. Er is niet voor niets een landelijke kwalificatiestructuur, die binnen de SBB met landelijke vertegenwoordigers van onderwijs en bedrijfsleven wordt onderhouden. Binnen die kwalificatiestructuur is ruimte geschapen voor regionale invulling door 15% van de onderwijsruimte beschikbaar te stellen voor Keuzedelen. Daarnaast kunnen inmiddels experimenten met Cross-overs gestart worden.
Vraag2
Wat vindt u van de in het concept besluit voorgesteld procedure om te komen tot een beroepsopleiding met een regionale specialisatie?
Slecht. Regionale aspecten van beroepen worden schromelijk overschat. Bedrijven in de schilder- en onderhoudsbedrijfstak werken landelijk. de ruimte voor de regio is mogelijk gemaakt door middel van Keuzedelen. Als nog maar 60% van de kwalificatie uit het landelijk KD hoeven te komen, en in die 60% moeten ook Leren-Loopbaan-Burgerschap, Taal en Rekenen worden opgenomen, is er geen sprake meer van een beroepsopleiding, want resterende ruimte voor vakinhoud uit het KD is volstrekt onvoldoende.
Vraag3
Voor de nieuwe kwalificatie moet geput worden uit het kwalificatiedossier van de oorspronkelijke kwalificatie, biedt dit volgens u voldoende ruimte om een nieuwe regionale kwalificatie te ontwikkelen?
Het experiment biedt veel te veel ruimte voor regionale invulling, zie ook hiervoor. Het risico ontstaat dat er "bedrijfsopleidingen" ontstaan waarmee de werknemer elders niet meer mee aan de slag komt. Slecht voor de duurzame inzetbaarheid van de werknemer. Scholen krijgen in het experiment de ruimte om eigen opleidingen te verzinnen, volstrekt ongewenst. De huidige kwalificatiestructuur biedt voldoende ruimte voor invulling van eventueel aanwezig regionale verschillen.
Vraag4
Welke kwalificaties zouden volgens u in ieder geval opgenomen moeten worden in de experimenteer-AMvB, met het oog op de doelen van het experiment?
Geen. Op basis van de huidige Kwalificatiedossiers, de Keuzedelen en de invulling in de BPV, is eventueel gewenste regionale ruimte voldoende in te vullen. Aansluiting op de arbeidsmarkt wordt juist ingeperkt, want op een enge ruimte gericht. Met een diploma is men beginnend beroepsbeoefenaar, vakbekwaamheid wordt in het beroep verder vorm gegeven, inclusief eventuele bedrijfsspecifieke kenmerken en cultuur.
Vraag5
Komt het regionale aspect van de beroepsopleiding naar uw mening voldoende tot zijn recht in het concept besluit?
Nee, zie ook hiervoor. De waarde van het diploma wordt beperkt door bovenmatige eigen invulling van een school en één of enkele bedrijven. Nogmaals: niet voor niets is 15% van de ruimte in de opleidingen ingeruimd voor Keuzedelen, die onder andere bedoeld zijn voor de regionale invulling.