Experiment Kwalificatiestructuur: Ruimte voor de Regio
Reactie
Naam
|
Rijn IJssel (drs JNM Marée)
|
Plaats
|
Arnhem
|
Datum
|
2 maart 2018
|
Vraag1
Herkent u zich in de doelen van het experiment, te weten het versterken van de aansluiting van het onderwijs op de arbeidsmarkt en het vergroten van het eigenaarschap voor het onderwijs bij docententeams?
Ik herken mij volledig in de doelen van het experiment.
Vraag2
Wat vindt u van de in het concept besluit voorgesteld procedure om te komen tot een beroepsopleiding met een regionale specialisatie?
Deze procedure bevat diverse goede elementen, zoals de samenwerking met een andere instelling, met bedrijfsleven, verantwoording regionale arbeidsmarktrelevantie e.d.
De procedure brengt wel werklast met zich mee en het is teleurstellend en niet stimulerend om te lezen dat 'het experiment budgetneutraal vorm wordt gegeven'. Zeker niet tegen de achtergrond van horizontale en verticale verantwoording - die overigens op zichzelf en zeker gezien het experimentele en onderzoeksmatige karakter: vaststellen van werkzame principes noodzakelijk is - . Maar dit brengt wel extra inspanningen met zich mee.
Vraag3
Voor de nieuwe kwalificatie moet geput worden uit het kwalificatiedossier van de oorspronkelijke kwalificatie, biedt dit volgens u voldoende ruimte om een nieuwe regionale kwalificatie te ontwikkelen?
Ja dit biedt voldoende ruimte met de kritische kanttekening dat 25% regionaal in te vullen mij als een betrekkelijk laag percentage voorkomt. Zeker als in in aanmerking neem dat voor het landelijk deel slechts geput kan worden uit een zeer beperkt deel van bestaande kwalificaties.
Vraag4
Welke kwalificaties zouden volgens u in ieder geval opgenomen moeten worden in de experimenteer-AMvB, met het oog op de doelen van het experiment?
Alle kwalificaties uit het dossier Maatschappelijke Zorg naast de reeds vermelde kwalificaties MBO-verpleegkunde, Verzorgende IG en persoonlijk begeleider gehandicaptenzorg. Juist in ouderenzorg zal behoefte zijn aan deze uitbreiding.
Verder zie ik graag een uitbreiding met ook de beide kwalificaties van het dossier Sociaal Werk en Pedagogisch Werk.
Vraag5
Komt het regionale aspect van de beroepsopleiding naar uw mening voldoende tot zijn recht in het concept besluit?
Ja dat komt het niet alleen naar inhoud maar ook afgezet tegen de gehanteerde definiëring van 'regio'.