Experiment Kwalificatiestructuur: Ruimte voor de Regio

Reactie

Naam Medisch Centrum Leeuwarden (decaan/directielid Jelle Prins)
Plaats Leeuwarden
Datum 28 februari 2018

Vraag1

Herkent u zich in de doelen van het experiment, te weten het versterken van de aansluiting van het onderwijs op de arbeidsmarkt en het vergroten van het eigenaarschap voor het onderwijs bij docententeams?
Voornoemde is van erg groot belang. Zoals recent al aangegeven in een gesprek met VWS moeten we met de uitdagingen in de zorg zowel inhoudelijk als qua volume en capaciteit naar nieuwe vormen van opleiden en naar nieuwe professionals in de zorg. Experimenteer ruimte daarbij is een must, zoals ook door alle ziekenhuizen in Drenthe, Groningen en Friesland alsook VWS tijdens het gesprek wordt onderschreven

Vraag2

Wat vindt u van de in het concept besluit voorgesteld procedure om te komen tot een beroepsopleiding met een regionale specialisatie?
Een erg goed idee, dat beidt ruimte om regionale aspecten ruimte te bieden in het curriculum, en tevens de ruimte om over de regio's heen te experimenteren en van elkaar te leren. Onze patient is niet uniform, onze regio's zijn niet uniform, de opleiding zou ook niet uniform moeten zijn.

Vraag3

Voor de nieuwe kwalificatie moet geput worden uit het kwalificatiedossier van de oorspronkelijke kwalificatie, biedt dit volgens u voldoende ruimte om een nieuwe regionale kwalificatie te ontwikkelen?
Nee, er zal buiten de lijntjes van de kleurplaat gekleurd moeten en mogen worden. Het kan toch niet zo zijn dat we binnen een termijn van tien jaar de burger, u en ik, niet de juiste zorg kunnen bieden omdat de opleiding van de zorgprofessional in inze tijd te sterk aan regels gebonden was. Durf te ondernemen, durf te denken in competenties, durf te denken buiten de regels.

Vraag4

Welke kwalificaties zouden volgens u in ieder geval opgenomen moeten worden in de experimenteer-AMvB, met het oog op de doelen van het experiment?
Hier zijn we druk mee bezig in Friesland. Levert een gedifferentieerd beeld op. Nieuwe vaardigheden die er naar mijn mening in ieder geval in moeten zitten zijn;

Flexibel gedrag; de zorg veranderd doorlopend en snel
verandercapaciteit; zie hiervoor
kunnen denken in processen
logistieke vaardigheden
zorg organiseren over de instituties heen
interprofessionele vaardigheden
informatie zoek en vind vaardigheid

Minder van belang vind ik het veel gehoorde ICT vaardigheden. Immers onze jonge studenten weten als geen ander deze mogelijkheden al te vinden. Zaak is om adaptatie, implementatie bij professionals en patienten te gaan stimuleren.

Vraag5

Komt het regionale aspect van de beroepsopleiding naar uw mening voldoende tot zijn recht in het concept besluit?
Wat mij betreft kan en moet er nog meer. Niet de opleiding in the lead maar de patient en het veld!