Experiment Kwalificatiestructuur: Ruimte voor de Regio
Reactie
Naam
|
NVKL (drs J.C ackermann)
|
Plaats
|
zoetermeer
|
Datum
|
23 februari 2018
|
Vraag1
Herkent u zich in de doelen van het experiment, te weten het versterken van de aansluiting van het onderwijs op de arbeidsmarkt en het vergroten van het eigenaarschap voor het onderwijs bij docententeams?
Antwoord: Neen. Onderwijs aansluiten op de arbeidsmarkt is altijd moeizaam, vanwege de verschillende doelen, belangen en dynamiek. De afstand tussen beide wil je, met name voor de student, zo klein mogelijk houden. De kwalificatiestructuur biedt al voldoende ruimte en vooral het overleg in de regio over de invulling van deze structuur is van belang. Ook voor het eigenaarschap.
We moeten het “hoe” (de organisatieproblemen in het onderwijs) niet gaan oplossen door het “wat” aan te passen.
Vraag2
Wat vindt u van de in het concept besluit voorgesteld procedure om te komen tot een beroepsopleiding met een regionale specialisatie?
Antwoord: zeer onwenselijk. Zie tekst in bijlage.
Vraag3
Voor de nieuwe kwalificatie moet geput worden uit het kwalificatiedossier van de oorspronkelijke kwalificatie, biedt dit volgens u voldoende ruimte om een nieuwe regionale kwalificatie te ontwikkelen?
Antwoord: Neen. Een nieuwe kwalificatie is onwenselijk, behalve als deze binnen SBB, door de partners wordt ontwikkeld, omdat de huidige kwalificatie niet meer toereikend blijkt te zijn.
Vraag4
Welke kwalificaties zouden volgens u in ieder geval opgenomen moeten worden in de experimenteer-AMvB, met het oog op de doelen van het experiment?
Antwoord: geen enkele
Vraag5
Komt het regionale aspect van de beroepsopleiding naar uw mening voldoende tot zijn recht in het concept besluit?
Antwoord: Neen, want het schaadt de inhoud van de opleiding en de waarde van het diploma. Een student heeft straks een diploma met regionale waarde, die mogelijk landelijk geen civiel effect heeft, vanwege het gebrek aan landelijke erkenning en dekking. Voor bedrijven is het straks onduidelijk wat een student kan met het MBO diploma op zak.
Bijlage