Experiment Kwalificatiestructuur: Ruimte voor de Regio
Reactie
Naam
|
Toon Rekkers
|
Plaats
|
's-Hertogenbosch
|
Datum
|
1 februari 2018
|
Vraag1
Herkent u zich in de doelen van het experiment, te weten het versterken van de aansluiting van het onderwijs op de arbeidsmarkt en het vergroten van het eigenaarschap voor het onderwijs bij docententeams?
Nee, want dit i zijn doelen die diametraal op elkaar staan. Het doel moet zijn het onderwijs is van het onderwijs en niet van de arbeidsmarkt. Onderwijs is leidinggevend en de arbeidsmarkt is volgend. De docent gaat over de inhoud van het onderwijs, niet de arbeidsmarkt. Bovendien is arbeidsmarkt te grillig om die maatgevend te laten zijn voor het onderwijs.
Vraag2
Wat vindt u van de in het concept besluit voorgesteld procedure om te komen tot een beroepsopleiding met een regionale specialisatie?
Een zwaktebod van een falend overheidsbeleid op het gebied van het onderwijs. Over de leerling wordt niet gesproken.
Vraag3
Voor de nieuwe kwalificatie moet geput worden uit het kwalificatiedossier van de oorspronkelijke kwalificatie, biedt dit volgens u voldoende ruimte om een nieuwe regionale kwalificatie te ontwikkelen?
Ten eerste moeten alle kwalificatiedossiers uitgaan van het onderwijs als leidinggevend an de maatschappij. Ik bedoel als er een probleem is in de maatschappij mag het onderwijs het oplossen en leunt de rest van Nederland achterover. Verder is regionale kwalificatie een rare en domme gedachten gang. In het buitenland zijn ze er, zelfs in de VS allang van teruggekomen, omdat het simpelweg niet werkt.
Vraag4
Welke kwalificaties zouden volgens u in ieder geval opgenomen moeten worden in de experimenteer-AMvB, met het oog op de doelen van het experiment?
Geen enkele omdat de huidige kwalificaties sowieso van onvoldoende niveau en inhoud zijn. Bovendien is dit geëxperimenteer slechts geschikt voor het rondpompen van subsidiegelden dat eigenlijk bedoeld is voor de leerlingen waar we het voor doen.
Vraag5
Komt het regionale aspect van de beroepsopleiding naar uw mening voldoende tot zijn recht in het concept besluit?
Het regionale aspect hoort niet thuis in het onderwijs in volstrekt in tegenspraak met de belangen van de leerlingen. We zijn toch lid van de EU en iedere leerling moet toch straks in staat zijn om overal in de EU aan de slag kunnen gaan. Met regionale specialisatie werk je dit tegen en getuigt niet van een wereldse blik op de huidige en de toekomstige samenleving. Neem het boek van Jeremy Rifkin Zero Cost Marginal Society als uitgangspunt.