Besluit experiment onderwijszorgarrangementen

Reactie

Naam O van Leersum
Plaats Spijkenisse
Datum 25 november 2021

Vraag1

Wat vindt u van het experimenteerbesluit? Wij vragen u specifiek te reageren door mogelijke onjuistheden te benoemen, aanvullingen te doen en praktische voorbeelden te geven.
Experimenten zijn broodnodig, want er vallen nog teveel kinderen tussen wal en schip. Dus erg blij hier mee.
Aandachtspunten:
- Als een experiment succesvol blijkt te zijn, wanneer zou je zo'n onderwijs-zorgarrangement dan in gaan zetten? Neem dat mee tijdens de uitvoering. Vraag aan ouders die het experiment succesvol vinden wanneer dit voor hun kind ingezet had kunnen worden om bijvoorbeeld uitval/ trauma te voorkomen.
- Kaders etc. zijn allemaal nodig, maar blijf open staan voor een experiment dat misschien niet aan bepaalde uitgangspunten voldoet. Neem dat op in het besluit. Mocht er een experiment zijn dat niet geheel voldoet aan de uitgangspunten maar wel een degelijk, goed onderbouwde argumentatie daar voor heeft, dan kan besloten worden dit experiment toch plaats te laten vinden. Vantevoren kan niet alles bedacht worden en vastgelegd worden in een besluit. Als inhoudelijk gedreven, creatieve geesten aan de slag gaan, komen ze misschien wel tot iets moois wat er net niet in past.
- Er wordt gesproken over "jongeren die normaal tot hoogbegaafd zijn met psychische problematiek". Er klopt iets niet aan deze zin. Normaal begaafden passen in het reguliere onderwijs. Als normaal begaafden psychische problematiek hebben dan kan hier een experiment voor komen. Maar veel
hoogbegaafden en nog veel meer uitzonderlijk hoogbegaafden passen niet in het reguliere onderwijs, psychische problematiek of niet. Het zou fijn zijn als de doelgroep (uitzonderlijk) hoogbegaafden apart benoemd wordt. Zeker ook omdat hier preventief veel te winnen valt. (Uitzonderlijk) hoogbegaafden krijgen juist vaak psychische problematiek binnen het reguliere onderwijs. Dit past hen vaak niet.
- sommige kinderen/jongeren passen in het geheel niet in klassikaal onderwijs. Terugkeer naar regulier of speciaal onderwijs zijn vaak dringende doelstellingen binnen onderwijs-zorgarrangementen. Dit zorgt vaak voor onnodige druk.
- Hoe worden de jongeren bereikt met vrijstelling 5A? In principe heeft geen enkele school meer zorgplicht voor deze leerlingen. Wil school/samenwerkingsverband dan wel het onderwijs/zorgarrangement bekostigen?

Vraag2

Zijn de vier afwijkingsmogelijkheden die worden gecreëerd in het experimenteerbesluit voor u voldoende om de beoogde doelgroep meer maatwerk te kunnen bieden?
In principe wel. Ik kan me wel voorstellen dat bij locatie, niet 1 locatie wordt gebruikt maar meerdere. Bijvoorbeeld voor vo leerlingen een combinatie van zorgboerderij, ambulant thuis en een 'werk' locatie, waar ik even in het midden laat of werken dan speciale beroepsvaardigheden zijn of leerdoelen behalen voor het behalen van een diploma vo.
Wederom, wees hier flexibel in.

Vraag3

Is de route die wordt gekozen voor vrijgestelde jongeren werkbaar?
Ik vraag me af of scholen jongeren gaan inschrijven met een vrijstelling 5A. Scholen willen vaak geen zorgplicht meer. De zorgplicht is een lastige. Scholen hebben verstand van onderwijs volgens de wettelijke kaders. Maar geen verstand van zorg. En toch moeten scholen zorgen voor een dekkend aanbod omdat alle jongeren een passende plek moeten krijgen in de regio.
Eigenlijk een onmogelijke taak. Ze zijn geen zorgexperts. Misschien is het wettelijk mogelijk de jongere in te schrijven bij het onderwijs-zorgarrangement en ook daar de zorgplicht neer te leggen.

Vraag4

Wij vragen uw aandacht voor de voorwaarden voor deelname voor de initiatieven. Hoe kijkt u aan tegen de uitvoerbaarheid?
Waarom moet het bevoegd gezag van een school toestemming vragen voor een experiment? Kan dit niet bij het swv komen te liggen? Veel experimenten ontstaan vanuit zorg en beslaan een groot gebied waar vele scholen in liggen. Het swv is dan de meest voor de hand liggende aanvrager.

Bijlage