Besluit experiment onderwijszorgarrangementen

Reactie

Naam SPPOH (Orthopedagoog / beleidsmedewerker L Mesander)
Plaats Den Haag
Datum 30 november 2021

Vraag1

Wat vindt u van het experimenteerbesluit? Wij vragen u specifiek te reageren door mogelijke onjuistheden te benoemen, aanvullingen te doen en praktische voorbeelden te geven.
Wij zien een kans met dit experimenteerbesluit om de druk op het cluster 3 onderwijs te verlagen door onderwijs op maat op het KDC te gaan aanbieden en daarmee tevens de willekeur in keuze van ouders voor een cluster 3 school of een KDC aan te pakken door het ontwikkelingsperspectief van het kind leidend te laten zijn.
Daarnaast zien wij een kans om onderwijs laagdrempelig in de zorg aan te gaan bieden voor de absoluut verzuimers, waarbij behandeling, veiligheid, rust en stabiliteit voorop staat, maar die tevens gebaat zijn bij een onderwijs programma op maat (middels de vier genoemde afwijkingsmogelijkheden).

Vraag2

Zijn de vier afwijkingsmogelijkheden die worden gecreëerd in het experimenteerbesluit voor u voldoende om de beoogde doelgroep meer maatwerk te kunnen bieden?
Er wordt uitgegaan van het individuele ontwikkelingsperspectief van het kind. In sommige gevallen kan het betekenen dat het wenselijker is voor het kind om jeugdhulp groepsgericht in te zetten, welke normaliter individueel wordt aangevraagd. Het onderwijs loopt er geregeld tegenaan dat het niet mogelijk is om een jeugdhulpmedewerker voor meerdere leerlingen behorend bij dezelfde doelgroep (qua ondersteuningsbehoefte) in te zetten. In het experimenteerbesluit kan ik mij voorstellen dat het zinvol is om ook deze mogelijkheid te verkennen of het de beoogde opbrengst daadwerkelijk oplevert.

Vraag3

Is de route die wordt gekozen voor vrijgestelde jongeren werkbaar?
Wanneer er een schoolinschrijving is voor een vrijgestelde jongere, is het heel belangrijk om afspraken te maken wie ouders helpt de regie te bewaren. In de praktijk blijkt dat wanneer de leerling op een school is ingeschreven, dat de school degene is die ouders helpt regie te bewaren over het proces. Voor deze kinderen is het des te meer belangrijk dat er samen wordt opgetrokken tussen jeugdhulp en onderwijs en gezamenlijke verantwoordelijkheid mogelijk wordt, zodat de school niet overbelast wordt. Dit kan namelijk beperkend werken in de uitvoer van dit experimenteerbesluit en de borging op langer termijn.

Vraag4

Wij vragen uw aandacht voor de voorwaarden voor deelname voor de initiatieven. Hoe kijkt u aan tegen de uitvoerbaarheid?
Een (voorwaardelijke) schoolinschrijving voor vrijgestelde jongeren kan een groot risico meebrengen, zoals deels bij vraag 3 besproken. Voor de absoluut verzuimers en vrijgestelde jongeren is het van groot belang om allereerst onderwijs laagdrempelig en op maat aan te gaan bieden binnen de zorginstelling, wooninstelling of dagbesteding.

Een heikel punt in de uitvoer kan de zorgplicht of schoolinschrijving vormen, wanneer een school overbelast wordt, doordat de gezamenlijke verantwoordelijkheid niet ervaren wordt. In de initiatieven is het van belang om op te nemen hoe die gezamenlijke verantwoordelijkheid gewaarborgd gaat worden in de praktijk.

Een tweede heikel punt kan de doorstroom vormen. Doorstroom naar een onderwijs- of jeugdhulpinstelling die niet deelneemt aan het experimenteerbesluit welke onvoorzien niet was opgenomen in het projectvoorstel (gelden dan ook de afwijkingsmogelijkheden). Of doorstroom überhaupt naar een (speciale) onderwijsinstelling of zorginstelling waar geen plek is.

Tot slot is het belangrijk om in de verdeling van de 80 experimenten over het land de grootstedelijke context als zwaartepunt mee te laten wegen net als het leerlingaantal.