Besluit experiment onderwijszorgarrangementen
Reactie
Naam
|
Anoniem
|
Plaats
|
Meppel
|
Datum
|
13 november 2021
|
Vraag1
Wat vindt u van het experimenteerbesluit? Wij vragen u specifiek te reageren door mogelijke onjuistheden te benoemen, aanvullingen te doen en praktische voorbeelden te geven.
Fijn dat dit experimenteerbesluit er is. Qua doelgroep zou het mooi zijn dat dit besluit ook gaat gelden voor hoogbegaafde leerlingen die aanpassing van het aanbod nodig hebben en waarbij nog geen sprake is van (traumagerelateerde) stoornissen. Veel van deze leerlingen ontwikkelen helaas op een gegeven moment trauma, omdat zij niet voldoende gevoed worden in hun behoefte. Door hoogbegaafdheid (zonder verdere stoornissen) i.c.m. niet passend onderwijsaanbod toe te voegen als doelgroep aan dit experiment kan mogelijk voorkomen worden dat deze leerlingen een traumastoornis oplopen en/of uitvallen.
Vraag2
Zijn de vier afwijkingsmogelijkheden die worden gecreëerd in het experimenteerbesluit voor u voldoende om de beoogde doelgroep meer maatwerk te kunnen bieden?
Ja, met de kanttekening dat maatwerk zonder kaders in sommige situaties nog betere resultaten zal opleveren.
Vraag3
Is de route die wordt gekozen voor vrijgestelde jongeren werkbaar?
Als gegarandeerd wordt dat deelname aan dit experiment geen enkele invloed heeft op de huidige en toekomstige 5a-vrijstelling, dan ja.
Het mag niet zo zijn dat bijv. een leerplichtambtenaar deelname aan dit experiment op een gegeven moment als argument kan gebruiken om niet meer mee te willen werken aan de 5a-vrijstelling (daar deze wel elk jaar opnieuw beoordeeld wordt).
Vraag4
Wij vragen uw aandacht voor de voorwaarden voor deelname voor de initiatieven. Hoe kijkt u aan tegen de uitvoerbaarheid?
Dit lijkt mij haalbaar.