Besluit experiment onderwijszorgarrangementen

Reactie

Naam SORandstad (MW Aarnoudse)
Plaats Sliedrecht
Datum 30 november 2021

Vraag1

Wat vindt u van het experimenteerbesluit? Wij vragen u specifiek te reageren door mogelijke onjuistheden te benoemen, aanvullingen te doen en praktische voorbeelden te geven.
Een mooie kans om kinderen en jongeren die niet passen binnen de huidige onderwijs(en zorg) structuren en daardoor niet kunnen deelnemen aan het onderwijs toch de mogelijkheid te bieden om zich te ontwikkelen voor hun toekomst. Het is cruciaal dat er afgeweken kan worden en flexibel omgegaan kan worden met huidige structuren, regels, procedures en protocollen. Het is maatwerk wat zo meer kans krijgt.
Het is van cruciaal belang dat er de grootst mogelijke flexibiliteit wordt geboden en een intensieve samenwerking is met alle betrokken partijen, die ook los moeten komen van huidige werkwijze en financiering. In dit kader pleit ik ervoor om jongeren in te schrijven op een onderwijslocatie zodat de verbondenheid met het onderwijs in tact blijft en weer wordt.
Het is een gemiste kans als dit experimenteerbesluit alleen vanuit het ministerie van onderwijs komt en niet samen is opgesteld met het ministerie van volksgezondheid, welzijn en sport.
Wij geven als onderwijsorganisatie al onderwijs ondersteuning aan jongeren op een andere locatie dan het schoolgebouw in samenwerking met diverse partijen onder de noemer Buitengewoon onderwijs.

Vraag2

Zijn de vier afwijkingsmogelijkheden die worden gecreëerd in het experimenteerbesluit voor u voldoende om de beoogde doelgroep meer maatwerk te kunnen bieden?
Vanuit het onderwijs in principe wel. Flexibilisering van bevoegdheidseisen zou ook nog wenselijk zijn. Voor deze doelgroep is bekwaamheid cruciaal. Wil er een passend aanbod komen voor onderwijs/zorg/begeleiding/behandeling, dan zal deze afwijkingsmogelijkheid ook van toepassing moeten zijn bij alle betrokken partijen. Met name in de (jeugd)zorg is de wijze van financiering, en bepaalde regels en procedures (bijv. verplicht SKJ registratie voor oa begeleiders) een beknelling en staat de intensieve samenwerking in de weg.

Vraag3

Is de route die wordt gekozen voor vrijgestelde jongeren werkbaar?
Over het algemeen naar mijn waarneming wel. In deze situaties is flexibiliteit en maatwerk echter een voorwaarde. De route moet al werkende weg aangepast kunnen worden, zonder dat dat gaat knellen met vooraf opgestelde kaders.

Vraag4

Wij vragen uw aandacht voor de voorwaarden voor deelname voor de initiatieven. Hoe kijkt u aan tegen de uitvoerbaarheid?
Al te veel voorwaarden geeft onvoldoende ruimte om tussentijds te kunnen aanpassen. Het zou bijvoorbeeld ook mogelijk in het kader van preventie, dus om uitval te voorkomen. De bekostiging is helaas nog gekaderd in onderwijsbekostiging (wat alleen 'ten dienste van het onderwijs' is, en in zorgbekostiging vanuit de jeugdwet. Dit is een onwerkbare werkwijze en kost ontzettend veel tijd en energie om dit te regelen. Bovendien is in het aanbieden van een onderwijszorgarrangement voor deze jongeren de scheidslijn tussen onderwijs en zorg/begeleiding/behandeling nauwelijks te maken.
Wij pleiten voor meer regie vanuit de organisaties zelf dan de voorgestelde werkwijze in het experiment. Het komt nog iets teveel top-down over.