Besluit experiment onderwijszorgarrangementen
Reactie
Naam
|
Anoniem
|
Plaats
|
Hoorn
|
Datum
|
29 november 2021
|
Vraag1
Wat vindt u van het experimenteerbesluit? Wij vragen u specifiek te reageren door mogelijke onjuistheden te benoemen, aanvullingen te doen en praktische voorbeelden te geven.
Het is heel nuttig en waardevol dat er een kans komt voor kinderen/ jongeren die in de knel zitten, om via deze weg een kans te krijgen om uit hun situatie te komen, op weg naar een positieve ontwikkeling/ toekomst/ deelname aan de maatschappij.
Binnen de stichting (Trigoon) zijn we op school gestart met het samenwerken met Jeugdzorgwerkers. Dit bevalt het team heel goed (ontlasting van Ib'ers, zij kunnen zich richten op alle andere kinderen), de jeugdzorgwerkers vinden het heel fijn om directe, korte lijnen met school te hebben, de kinderen bloeien op en de ouders krijgen als 'bijvangst' meer rust doordat hun kinderen een fijne en veilige plek hebben en zij komen daardoor meer aan eigen dingen toe ipv in de zorg-rol te moeten blijven.
We ervaren dit OZA-traject als heel positief. Wel is het specifiek opgesteld voor kinderen die dreigen uit te vallen of al uit het onderwijs zijn geraakt en starten zij via een individueel traject weer op school, om te wennen aan de schoolse setting. Daarna kunnen zij vanuit vertrouwen weer aan gaan haken bij een groep.
Op dit moment is het AVG en CAO-technisch nog niet mogelijk om als Jeugdzorgwerker en onderwijs-collega in dezelfde systemen te werken. Dat is erg vervelend en werkt vertragend in de informatievoorziening onderling. Dit vraagt (onnodige) afstemming en het gevoel niet '1 team' te zijn. Aan alle kanten wordt er geprobeerd om samen te werken rondom deze complexe kinderen. Als de administratieve systemen (in deze digitale) tijd zorgt voor extra belemmeringen, vind ik dat een echte gemiste kans. Dit zou ik graag zien als ontwikkelpunt.
Vraag2
Zijn de vier afwijkingsmogelijkheden die worden gecreëerd in het experimenteerbesluit voor u voldoende om de beoogde doelgroep meer maatwerk te kunnen bieden?
Ik mis de doelgroep met normale of hogere intelligentie, maar die die door een onvoorspelbare thuissituatie, opgelopen traumatische ervaringen of anderszins lastige situaties in hun leven, uit zijn gevallen. Het ligt bij hen met name aan externe factoren waardoor het krijgen van vertrouwen in zichzelf en anderen schade heeft opgelopen.
Vraag3
Is de route die wordt gekozen voor vrijgestelde jongeren werkbaar?
Bij ons op school werkt de route om eerst terug te gaan naar de basis, door middel van 1-op-1 begeleiding, erg goed.
Hoe deze kinderen vervolgens een weg vinden in de maatschappij, is een langer traject voor nodig.
Samenwerking met alle betrokken partijen is essentieel. Ook is een collega vanuit leerplicht hierbij denk ik een waardevolle partner.
Vraag4
Wij vragen uw aandacht voor de voorwaarden voor deelname voor de initiatieven. Hoe kijkt u aan tegen de uitvoerbaarheid?
Het lijkt me realistisch, maar ook uitdagend. Dit precies het stuk waar we voor staan, dus ik ben blij met dit initiatief om dit een extra impuls te geven.