Besluit experiment onderwijszorgarrangementen
Reactie
Naam
|
Regio Twente (R Lenselink)
|
Plaats
|
Enschede
|
Datum
|
30 november 2021
|
Vraag1
Wat vindt u van het experimenteerbesluit? Wij vragen u specifiek te reageren door mogelijke onjuistheden te benoemen, aanvullingen te doen en praktische voorbeelden te geven.
Het besluit vraagt veel van degenen die hier gebruik van willen maken. Kennis van wetgeving, en waar de precieze afwijking op plaats vindt. Het is ons niet duidelijk hoe dit voorstel zich verhoudt tot de pilot ZIO (waarbinnen ook een groot deel van de doelgroep zich bevindt). Daarnaast lijkt het dubbel dat bij de totstandkoming van de uitvoering zowel een projectplan moet worden opgesteld, als een OPP (zie artikel 6 en artikel 7). Of dient het projectplan juist voor deelname aan het experimenteerbesluit, en het OPP gericht op de leerling die vervolgens in het arrangement deelneemt? Zo niet, waarom dit niet integraal aanpakken? Eveneens is niet duidelijk of een dergelijk arrangement alleen individueel kan worden ingezet, of juist ook groepsgewijs.
Vraag2
Zijn de vier afwijkingsmogelijkheden die worden gecreëerd in het experimenteerbesluit voor u voldoende om de beoogde doelgroep meer maatwerk te kunnen bieden?
De afwijkmogelijkheden zijn begrijpelijk, maar de uitvoering hiervan niet. Zie het vierde punt: financiering voor activiteiten op het snijvlak onderwijs en zorg. De rekening voor een dergelijk experiment wordt nu bij de swv’s gelegd, omdat het uitgangspunt is dat financiering van zorg vooralsnog niet door onderwijspartners mag gebeuren. Maar waarom niet andersom? Waarom kiezen we er niet voor dat gemeenten en jeugdhulp ook de mogelijkheid krijgen om trajecten bínnen het onderwijs te financieren? Nu wordt namelijk het zwaartepunt gelegd op de zorg, terwijl de ontwikkeling en het onderwijs hiermee in het geding kunnen komen.
De overige afwijkingsmogelijkheden zijn wenselijk.
Vraag3
Is de route die wordt gekozen voor vrijgestelde jongeren werkbaar?
Wordt hiermee bedoeld dat leerlingen die op dit moment zijn vrijgesteld van onderwijs, toch moeten worden ingeschreven op een school (bekostigd?), waarna de school géén zorgplicht heeft? Tenminste, wat dit experiment betreft? Lijkt mij een goede stap, maar niet duidelijk is wat er vervolgens na de pilotfase gebeurt, wie op dat moment wél verantwoordelijk is voor deze jongere, en hoe de inspectie dit handhaaft.
Vraag4
Wij vragen uw aandacht voor de voorwaarden voor deelname voor de initiatieven. Hoe kijkt u aan tegen de uitvoerbaarheid?
Op papier lijkt dit redelijk overzichtelijk. De werkelijkheid laat te wensen over. Met name waar het de financiering betreft wordt de bal bij de swv’s gelegd. Die staan waarschijnlijk niet direct te springen om 2,5% van hun budget te gebruiken voor een dergelijk experiment, als de verdere partijen niet (extra) over de brug komen. Het zou mooi zijn als de overheid ook financiële ruimte biedt om een dergelijk experiment uit te voeren, en niet alleen maar de ‘teugels gevoelsmatig laat vieren’.