Besluit experiment onderwijszorgarrangementen
Reactie
Naam
|
PPO Rotterdam (drs MML Jacobs)
|
Plaats
|
Rotterdam
|
Datum
|
30 november 2021
|
Vraag1
Wat vindt u van het experimenteerbesluit? Wij vragen u specifiek te reageren door mogelijke onjuistheden te benoemen, aanvullingen te doen en praktische voorbeelden te geven.
Wij staan zeer positief tegenover het experimenteerbesluit.
Wij vinden het jammer dat alleen bevoegde gezagen een aanvraag mogen indienen. Wij zien graag dat ook een samenwerkingsverband een aanvraag mag doen, uiteraard in samenwerking met een school/schoolbestuur, de gemeente en een zorgpartner. Het samenwerkingsverband beschikt vaak – meer dan een school of schoolbestuur- over de overkoepelende blik. Wij weten als swv voor welke leerlingen er geen passend aanbod is, welke leerlingen uitvallen en hoe een goede bijdrage aan een dekkend netwerk geleverd kan worden. Daarnaast hebben gemeente en swv vaak meer zicht op van leerplicht vrijgestelde leerlingen dan dat scholen dat zicht hebben.
Wij vinden de experimenteerperiode wel lang, als dit betekent dat wetgeving pas na de periode gewijzigd kan worden. De vier afwijkingsmogelijkheden zijn van essentieel belang om tot betere onderwijszorgcombinaties te komen en kinderen beter te kunnen bedienen die nu niet of niet goed goed door het onderwijs bediend kunnen worden. In feite is nu al bekend waar de schoen wringt. Waarom moet er zo lang gewacht worden met een wetswijziging?
Ook zijn wij voorstander van een gedeelde zorgplicht tussen zorg en onderwijs voor deze bijzondere groep kinderen. Het experimenteerbesluit richt zich nu sterk op het onderwijsveld. Maar het gaat om onderwijszorgcombinaties die nodig zijn om deze leerlingen optimale ontplooiingskansen te geven. De rol van de zorg zou explicieter beschreven kunnen worden in dit besluit.
Vraag2
Zijn de vier afwijkingsmogelijkheden die worden gecreëerd in het experimenteerbesluit voor u voldoende om de beoogde doelgroep meer maatwerk te kunnen bieden?
Ja, zeker voldoende. De vier afwijkingsmogelijkheden raken de kern van de knelpunten waar wij nu mee te maken hebben.
Vraag3
Is de route die wordt gekozen voor vrijgestelde jongeren werkbaar?
Route is goed uitgewerkt. Mooi dat wordt meegenomen dat de vrijstelling van de leerplicht niet vervalt als een schoolinschrijving plaatsvindt. Ook positief dat voor scholen die deelnemen aan het experiment de zorgplicht ten aanzien van vrijgestelde leerlingen komt te vervallen. Hiermee worden eventuele belemmeringen vanuit de school weggenomen en kunnen scholen de deuren openzetten voor leerlingen die een ander of beperkter schoolperspectief hebben.
Juist vrijgestelde jongeren zijn vaak niet in beeld bij scholen/schoolbesturen (zie ons antwoord bij vraag 1). Graag voor deze groep jongeren ook een aanvraagmogelijkheid van een experiment door een samenwerkingsverband, door de gemeente of door een jeugdhulp/zorgpartner.
Vraag4
Wij vragen uw aandacht voor de voorwaarden voor deelname voor de initiatieven. Hoe kijkt u aan tegen de uitvoerbaarheid?
Voorwaarden kunnen we aan voldoen en zijn uitvoerbaar. Het gaat in onze regio (Rotterdam) alleen om een grote groep jongeren die zou kunnen profiteren van zo’n OZA-experiment. Eén experiment voor zo’n grote stad met een groot aantal thuiszitters en een groot aantal vrijgestelde leerlingen is wel weinig. Wij zijn er daarom sterk voorstander van dat je ook een gebundelde aanvraag vanuit de regio zou mogen doen, die zo nodig uit meerdere (deel)initiatieven bestaat. In een grote stad maak je te weinig meters als één los arrangement mee mag doen dat door 1 bevoegd gezag wordt ingediend. In de regio wordt al zeer goed samengewerkt tussen schoolbesturen-de beide swv’s in de stad (Koers VO en PPO Rotterdam)-de gemeente en jeugdhulppartners. Met een gebundelde aanvraag kunnen wij meer bereiken dan met de aanvraag voor een los experiment .