Besluit experiment onderwijszorgarrangementen

Reactie

Naam Passend Onderwijs Almere (N Ottink)
Plaats Almere
Datum 30 november 2021

Vraag1

Wat vindt u van het experimenteerbesluit? Wij vragen u specifiek te reageren door mogelijke onjuistheden te benoemen, aanvullingen te doen en praktische voorbeelden te geven.
Het is positief dat deze experimenteerruimte gecreëerd wordt en het helpt bij het opgestelde doel. We lezen dat alleen het bevoegd gezag van een school een aanvraag kan doen. Wij vinden dat ook een samenwerkingsverband een aanvraag moet kunnen doen.
Een concreet voorbeeld is dat we binnen Passend Onderwijs Almere een OPDC hebben. Het OPDC-Almere valt onder het bevoegd gezag van het samenwerkingsverband VO (Stichting Leerlingenzorg Almere VO), onderdeel van de coöperatie Passend Onderwijs Almere. Een OZA verbonden aan het OPDC kan nu geen aanvraag doen. Ook initiatieven waar meerdere scholen gebruik van maken en niet direct gekoppeld zijn aan één school kunnen op deze manier geen aanvraag doen.

Vraag2

Zijn de vier afwijkingsmogelijkheden die worden gecreëerd in het experimenteerbesluit voor u voldoende om de beoogde doelgroep meer maatwerk te kunnen bieden?
Deze vier afwijkingsmogelijkheden lijken voldoende ruimte te geven om de boogde doelgroep meer maatwerk te bieden.

Vraag3

Is de route die wordt gekozen voor vrijgestelde jongeren werkbaar?
Deze route vinden wij positief, omdat er hiermee ruimte gecreëerd wordt om een passend onderwijs-zorg aanbod in te richten. De zorgplicht kan scholen belemmeren om vrijgestelde jongeren in te schrijven. Het is belangrijk dat ook de inspectie hier rekening mee houdt. Scholen ervaren dat afstroom of een langer traject nu leidt tot een negatieve beoordeling van de inspectie.

Vraag4

Wij vragen uw aandacht voor de voorwaarden voor deelname voor de initiatieven. Hoe kijkt u aan tegen de uitvoerbaarheid?
Het werkt belemmerend dat een bevoegd gezag van een school de aanvraag moet doen.
We zien graag mogelijkheden om gezamenlijk een aanvraag te doen voor een breder initiatief of een bepaalde doelgroep, bijvoorbeeld voor de Zeer Moeilijk Opvoedbare en Lerende Kinderen (ZMOLK). De tijdsinvestering voor het doen van de aanvraag is groot voor scholen, wat belemmerend kan werken. Het is daarom belangrijk dat op korte termijn duidelijk wordt of er na de internetconsultatie aanpassingen gedaan worden in de regeling en wanneer de concrete deadline voor de aanvraag is. Daarnaast zien wij meerwaarde een projectleider te koppelen aan de initiatieven, die begeleiding biedt bij het inzetten van afwijkingsmogelijkheden.