Besluit experiment onderwijszorgarrangementen

Reactie

Naam Daniella Joynes en Carlijn Pluijmakers Emmen D. Joynes
Plaats Stadskanaal
Datum 30 november 2021

Vraag1

Wat vindt u van het experimenteerbesluit? Wij vragen u specifiek te reageren door mogelijke onjuistheden te benoemen, aanvullingen te doen en praktische voorbeelden te geven.
In basis is dit een goed besluit. Binnen de groep thuiszitters zitten veel jongeren die kunnen leren en dit juist erg graag willen. Voor hen bleek schoolgang niet mogelijk binnen een reguliere onderwijssetting. Of anders gesteld in hun regio was voor hen geen passende onderwijssetting aanwezig. Binnen de regio is niet volledig inclusief onderwijs mogelijk. Dit is een signaal dat er op dit moment iets ontbreekt binnen het reguliere onderwijs. Een goede probleem- of contextanalyse lijkt wenselijk om te kunnen achterhalen waarom deze uitval ontstaat en wat er primair toe geleid heeft. Groeit het onderwijs wel mee met de huidige behoefte?

We signaleren wel dat de laatste jaren meer scholen overgaan naar een inclusief onderwijssysteem, richting ontwikkelingsgericht en gepersonaliseerd onderwijs. Het lijkt daarom wenselijk om vanuit de overheid tevens te stimuleren dat er binnen alle regio’s of samenwerkingsverbanden ontwikkelingsgericht en gepersonaliseerd onderwijs mogelijk is met een inclusief uitgangspunt. Dit zou uitval van leerlingen en de noodzaak van zorgtrajecten kunnen voorkomen.

Professionele leergemeenschap: door bv. binnen de lerarenopleidingen o.a. meer aandacht voor praktijkgerichte pedagogiek, vergroten van de communicatie- en coachingsvaardigheden.

Vraag2

Zijn de vier afwijkingsmogelijkheden die worden gecreëerd in het experimenteerbesluit voor u voldoende om de beoogde doelgroep meer maatwerk te kunnen bieden?
Er ontbreekt nog de mogelijkheid voor de deelnemers aan een arrangement om altijd uit te mogen stromen naar een gewenst leerjaar op een passende reguliere onderwijssetting, ook als dat betekent dat ze door de uitval problematiek korter of langer over een bepaalde onderwijsstroom zullen gaan doen.

Er ontbreekt nog de mogelijkheid om de bekostiging die de school ontvangt volledig in te zetten voor het onderwijs van de leerling binnen het OZA.

Vraag3

Is de route die wordt gekozen voor vrijgestelde jongeren werkbaar?
- De voorwaarde om kinderen met een 5a vrijstelling bij een school in te schrijven kan een drempel zijn voor deelname. Hoe kan de bekostiging lopen zonder inschrijving?
- Ook mogen de jongeren hierdoor hun vrijstelling niet kwijtraken als de deelname niet succesvol blijkt.

Vraag4

Wij vragen uw aandacht voor de voorwaarden voor deelname voor de initiatieven. Hoe kijkt u aan tegen de uitvoerbaarheid?
Voorwaarden voor deelname uitbreiden met:

- De stem van de jongere en de ouders moet leidend zijn binnen het voorgestelde initiatief. Dit wordt geborgd door wekelijks overleg.
- Elk initiatief gebruikt de mogelijkheid om advies in te winnen bij de Adviesraad EigenWijsheid van het LAKS. EigenWijsheid vertegenwoordigt thuiszitters en jongeren die vastlopen in het onderwijs.
- De school ontvangt bekostiging voor de leerling en stelt deze in zijn geheel beschikbaar voor het onderwijs binnen het OZA (voor onderwijs plus basisondersteuning). Het samenwerkingsverband committeert zich door, indien noodzakelijk voor de leerling, de extra ondersteuning te financieren.
- Landelijke dekking, in iedere regio is deelname mogelijk vanuit elke stad en dorp.
- De 80 initiatieven moeten zo gekozen worden dat ALLE thuiszittende kinderen/jongeren hier aan zouden kunnen deelnemen. Elke thuiszitter die niet mag meedoen maar wel wil, ervaart anders extra mentale schade vanwege wederom buitensluiting.
- De 80 initiatieven zijn evenwichtig verspreid over de provincies. Alle leerlingen in de regio, dus vanuit alle verschillende scholen, kunnen eraan meedoen.
- Elk initiatief heeft als uitgangspunt een professionele onderwijssetting met de mogelijkheid van volwaardig onderwijs.
- Het moet mogelijk zijn om locatie onafhankelijk onderwijs in te zetten binnen elk initiatief. Zodat bij gebrek aan bepaalde expertise en lessen toch aan elke leerling het benodigde onderwijs en maatwerk gegeven kan worden. Dit gaat dus om volwaardig, professioneel, ook klassikaal onderwijs kunnen bieden. Een grote stap verder dan alleen leermaterialen ter beschikking stellen met maximaal 1 uur begeleiding per week.
- Het onderwijs moet aan basisvoorwaarden voldoen: het onderwijs dat de deelnemers krijgen moet gericht zijn op het weer mogelijk maken van verdere groei in welbevinden en in persoonlijke en cognitieve ontwikkeling.
- Voorwaarde is dat de professionele kwaliteit van het onderwijs geborgd is en aansluit bij de behoefte van de leerling qua tempo, cognitief niveau,
verwerkingswijze, onderwijssetting, sociale omgeving, veiligheid van omgeving en communicatiewijze tussen docent en jongere.
- Elk kind krijgt binnen elk initiatief ook een onderwijscoach waar dagelijks of minimaal wekelijks contact mee is. Dit om succes in het onderwijstraject te bevorderen.