Filmauteurscontractenrecht

Reactie

Naam V.W. van Warmerdam
Plaats Amsterdam
Datum 9 april 2014

Vraag1

Graag vernemen wij uw reactie op de voorgestelde wijziging.
Ben al 30 jaren werkzaam in de filmmuziek en ben verontrust door de voorgestelde wijziging. Bij nadere bestudering van het voorstel kan ik niet anders dan tot de conclusie komen dat de positie van de filmmuziekcomponist hierdoor ernstig zal worden verzwakt. Wij, de verzamelde filmmuziekauteurs, waren ons al aan het beraden om een antwoord te formuleren op de toenemende macht van de producenten die aan de hand van uitgevers ons een belangrijk deel van het auteursrecht ontnemen door , veelal gedwongen publishing, Wij zijn bereid mee te werken aan een model waarin de producent meedeelt in het muziekrecht maar zien geen enkele reden waarom de publishers daarvan mee zouden moeten profiteren. Zij voegen nagenoeg niets toe aan de exploitatie van het werk en dragen bij aan de verstoorde relatie tussen producent en componist, bovendien gaat het hier veelal om subsidiegeld, dat zo, weliswaar legaal, maar niettemin ongewenst in de verkeerde zakken terecht komt. Het argument dat de andere creatieven, regisseurs, scenaristen etc. die bij een film betrokken zijn mee zouden moeten profiteren van de opbrengsten ondersteunen wij wel van harte. Daar zou zeker een oplossing voor gevonden moeten worden maar het uithollen van het auteursrecht op muziek is echter niet de juiste oplossing en is een technische maar geen fundamentele ingreep. De creatieven zijn juist gebaat bij een sterke auteursrechtelijke organisatie van hun collega-componisten. Naar hun voorbeeld en/of in samenwerking met kan het incasseren van auteursrechtelijke vergoedingen ingericht worden. Het huidige wetsvoorstel tot wijziging is ondoordacht en heeft de gevolgen voor een grote beroepsgroep onderschat.