Filmauteurscontractenrecht

Reactie

Naam DTO Rijpstra
Plaats Amsterdam
Datum 4 april 2014

Vraag1

Graag vernemen wij uw reactie op de voorgestelde wijziging.
In de huidige situatie zijn muziekauteurs (componisten zoals ikzelf) eigenaar van hun gemaakte muziekstukken. Muziek is niet tastbaar en daarom “voelt” het voor sommige personen vreemd aan dat iemand daar eigenaar van kan zijn. Het is echter wel degellijk te vergelijken met iets tastbaarders, zoals het ontwerp van een iPhone, Coca Cola logo, auto of Louis Vuitton tas. Het wordt doorgaans wel redelijk gevonden dat het verboden is om een iPhone exact zo na te maken, of een frisdrank op de markt te brengen met het Coca Cola logo op het blikje. Met muziek zou het hetzelfde moeten zijn. Het maken van een muziekstuk is ook een proces waarin de maker zijn ideeën en creaties gebruikt om tot het eindproduct te komen. Het zou zeer onredelijk zijn om gedwongen te worden de rechten op dat eindproduct af te staan om het voor anderen, in dit geval de filmindustrie (producenten, filmmakers e.d.), makkelijker en goedkoper te maken om muziek te kunnen gebruiken. Het begrip “billijke vergoeding”, dat wij in de nieuwe situatie zouden moeten krijgen voor het weggeven van onze rechten, is natuurlijk een onduidelijk begrip. Als alle filmproducenten een uiterst lage prijs hanteren voor die “billijke vergoeding” hebben de componisten dat maar te slikken. De kans dat we in de nieuwe situatie achter het net vissen is zeer aanwezig, omdat wij ons niet meer vast kunnen houden aan ons recht en wij tevens Buma/Stemra niet meer aan onze zijde hebben. Dit is een uiterst nadelige en precaire situatie voor vele componisten en muzikanten (die vaak ook muziek schrijven) in Nederland. Voor velen van ons is het financiëel al moeilijk om ons hoofd boven water te houden. Veel van mijn collega's schrijven af en toe muziek voor film/commercials om wat bij te verdienen. Als daar nu ook al een situatie optreedt waarbij de componist/muzikant wordt benadeeld, is dat een aderlating voor de muziek en innovatie van muziek in Nederland. Ik vraag u daarom nog eens kritisch te kijken naar dit voorstel en goed na te gaan hoe groot het voordeel voor de bevoordeelden, en hoe groot het nadeel voor de benadeelden is.

Met vriendelijke groet,

Diederik Rijpstra

Bijlage