Filmauteurscontractenrecht

Reactie

Naam Danny Rosendahl Geluidsproducties (Hr. D. Rosendahl)
Plaats Amsterdam
Datum 6 april 2014

Vraag1

Graag vernemen wij uw reactie op de voorgestelde wijziging.
Hierbij wil ik proberen duidelijk te maken dat het al sowieso al heel moeilijk is om als componist voor film- en TV-producties het hoofd boven water te houden zonder dat artikel 45d wordt ingevoerd.
Het is nu al bijna niet te doen om een billijke vergoeding te krijgen voor het componeren, uitvoeren en produceren van toegepaste muziek voor film- en tv-producties. Ik heb nog nooit een budget weten te bedingen wat al mijn uren voor een productie heeft gecovered. Het argument is namelijk: je krijgt toch ook inkomsten via Buma/Stemra? Maar het duurt een jaar tot soms wel 3 jaar voordat je als muziekauteur daadwerkelijk een uitkering ontvangt over speciaal voor een productie gecomponeerd werk. Dat betekent dus een zware investering van de componist in elke productie die hij doet! Als componist bewandel je dus een dun koord; enerzijds (te) weinig vergoeding voor geleverde arbeid en anderzijds onzekere toekomstige inkomsten via het auteursrecht.
Wie garandeert mij als componist, dat ik, als dit artikel 45d wordt aangenomen, inderdaad een billijke vergoeding zal ontvangen voor de geleverde arbeid? Producenten zijn altijd op de korte termijn bezig; per productie proberen ze rond te komen, en proberen per onderdeel van de productie te besparen en zo min mogelijk te hoeven uitgeven. Voor muziek (en die is echt heel belangrijk voor een audiovisuele productie!) staat doorgaans een zeer laag budget. Zou dat zomaar gaan veranderen als er ergens een artikel wordt aangenomen? Ik zit inmiddels 18 jaar in het vak en ik heb nog nooit iets cadeau gekregen van een producent. Oftewel: het is in mijn ogen naief om te denken dat producenten meer uit gaan geven aan de voorkant (componeren en produceren van toegepaste muziek) omdat ze dat aan de achterkant (uitkeringen van auteursrecht op die toegepaste muziek) dan wel zouden terugverdienen? Dit betekent namelijk dat ze zwaarder moeten investeren in een productie terwijl ze eigenlijk niet zeker zijn of dat dat aan het einde van de rit (na soms 3 jaar) wel terugverdiend gaat worden. Op dit moment is het zo dat componisten die onzekerheid voor hun rekening nemen!
Om mijn verhaal af te sluiten: het is nu al heel erg moeilijk om als componist het hoofd boven water te houden, laat staan als artikel 45d er door komt.

Met vriendelijke groet,

Danny Rosendahl (componist vande TV-series Divorce, Danni Lowinski, Lieve Liza, Seinpost Den Haag, Pardoes de Tovernar en De Bende Van Sjako)



Bijlage