Fiscale verzamelwet 2026
Reactie
Naam
|
Anoniem
|
Plaats
|
Hellevoetsluis
|
Datum
|
9 augustus 2024
|
Vraag1
De Fiscale verzamelwet 2026 (FVW26) bevat diverse maatregelen om dit te bewerkstelligen. Deze wordt hierbij ter consultatie voorgelegd.
Ligt het niet meer voor de hand om een nul tarief te rekenen ipv een vrijstelling? Kant voor de gemeenten / bijzondere bijstand en voor klanten om het tarief betaalbaar te houden, kunnen we begrijpen. Echter met de vrijstelling vervalt ook de mogelijkheid om btw terug te vorderen, terwijl we wel voor BTW moeten betalen voor andere kantoor zaken.
Het is RUIM bekend dat de tarieven zoals deze nu zijn, achterhaald zijn. Er wordt al jaren verzocht om een fatsoenlijke indexering, en een herbeoordeling van uren per dossier, wellicht zelfs per unieke sitautie (moeten we maar 2 tarieven hebben of eerder een 10 subcategorieën bijv.). We moeten steeds meer werkzaamheden doen, binnen hetzelfde bedrag waardoor de kwaliteit (treurendewijs) al minder wordt omdat je meer dossiers moet behandelen om alles dekkend te houden. Met een BTW vrijstelling, terwijl BTW niet teruggevraagd kan worden, verwachten we een 10-15% extra kosten te hebben. Dit betekend dat een ieder om hetzelfde eind resultaat te behalen een 10-15% hogere caseload moet gaan draaien en dat is excl. inflatie.
De tarieven aan zich 10-15% verhogen lost ons inziens alleen het BTW verschil op, maar niet het jarenlange verhaal van een tarief welke toch al niet dekkend was voor de benodigde uren.
En hoe gaat dit met budgetbeheer? Is dat wel met BTW? Dan is straks een budgetbeheer duurder dan een bewind?