besluit experiment beroepsopleiding gecombineerde leerwegen bol-bbl
Reactie
Naam
|
privé (nvt j de kanter)
|
Plaats
|
nijmegen
|
Datum
|
24 september 2014
|
Vraag1
Wat is uw mening over het concept-besluit experiment beroepsopleiding gecombineerde leerwegen bol-bbl?
jan de kanter/j.de.kanter@hotmail.com
Algemeen: Juich initiatief toe.
Algemene bedenking: De conceptregeling houdt te star vast aan het huidige onderscheid bol-bbl i.p.v. dat men vrijheid van inrichting van het opleidingstraject toestaat aan de onderwijsinstelling. En dan krijg je varianten die variëren van bijna bol tot bijna volledig bbl.
Specifiek:
art 1: Inschrijving staat open voor eerste inschrijving. Terwijl de vraag welke variant het beste past nu juist beantwoord kan worden op basis van ervaringen met de leerstijl van die student. Dus juist niet op het moment dat de onbekende student zich komt inschrijven.
art 3: Waarom vastleggen dat het eerste studiejaar een bol-traject moet zijn. Waarom niet de ruimte om te spelen met de inrichting van het opleidingstraject om te achterhalen waar de behoefte van de student ligt. Dit is juist de specifieke deskundigheid van een opleidingsinstituut.
art 4: Mooi gezegd 'marktconforme beloning'. Maar de algemene uitleg is dat dit het loon is volgens de CAO. En dat gaat uit van een 'voldoende productieve' leerling. Terwijl we nu juist het belang en de behoefte van de student voorop stellen. Salaris moet een uitvloeisel zijn van hoe het traject er voor die specifieke student precies uit komt te zien.
art 5: In de huidige web is het of je houd je aan de regels omtrent (begeleide) onderwijstijd of je toont je kwaliteit aan. Waarom is deze mogelijkheid in deze versie geschrapt? Ga uit van kwaliteit en indien een school niet functioneert dan leg je sancties op bv in de vorm van begeleide onderwijstijd!
art 8: Waarom aantal contactmomenten vastleggen? Wat is er anders dan voor de huidige bestaande trajecten?
Niet doen. meenemen in het algemene kwaliteitsbeleid van de school. Ditzelfde geldt ook voor het verplicht stellen van dat er een bpv-plaats is. Waarom wel voor deze specifieke leerweg en niet voor de andere leerwegen? Hebben deze studenten meer rechten dat zij voorgetrokken moeten worden? Maak zo weinig mogelijk specifieke regels en sluit zoveel mogelijk aan bij de bestaande regelingen.
opmerking: Wat ik mij wel kan voorstellen is dat het experiment wordt ingebed in een projectorganisatie. Dus dat instellingen worden verplicht deel te nemen aan een overkoepelend projectorganisatie. Daarin wordt gezorgd dat instellingen hun ervaringen uitwisselen en delen. leren van en met elkaar. Zo'n randvoorwaarde mag je van mij nu juist wel in de regeling opnemen.