besluit experiment beroepsopleiding gecombineerde leerwegen bol-bbl

Reactie

Naam de Leermeesters (E.H.C. Aalsma)
Plaats Wijk bij Duurstede
Datum 27 september 2014

Vraag1

Wat is uw mening over het concept-besluit experiment beroepsopleiding gecombineerde leerwegen bol-bbl?
Prima initiatief binnen de huidige kaders. Het zal meer ruimte geven aan het aanbieden van passend beroepsonderwijs. In de TechniekFabriek van NedTrain zie je ook het goede effect. Echter, dit goede effect wordt grotendeels veroorzaakt door het al hybride ingerichte BOL-deel. Er is wel een 'knip' tussen BOL en BBL maar de studenten blijven dit ervaren als een geheel. Dit heeft alles te maken met het feit dat de TechniekFabriek ingericht is/wordt als hybride leeromgeving, waar schoolse leerprocessen verweven worden met leerprocessen die plaatsvinden in de beroepspraktijk. Als gevolg daarvan zijn er harde afspraken met de beroepspraktijk over het leren, de wijze van begeleiden en de inhoud van het werken & leren. Het grote gevaar dat op de loer ligt bij dit experiment is dat het bol-gedeelte helemaal volgestopt wordt met theorie, waardoor de student alsnog grote kans loopt om af te haken, omdat dit voor de meeste studenten in het mbo niet de leerstijl is die bij hen past: een beroep leren doe je niet in een klaslokaal. Het lijkt wel alsof de meeste beroepsopleidingen al veel meer de praktijk opzoeken, maar de werkelijkheid is dat het denken in het beroepsonderwijs onderwijskundig gezien nog steeds gebaseerd is op de gedachte 'eerst theorie, dan praktijk'. Ik denk dat een gecombineerde leerweg alleen gaat werken als er hybride principes onder gehangen worden of dat de voorwaarde is dat er samenhang blijft in het traject, waarbij het niet logisch is om het bol-gedeelte vol met theorie te proppen.

Bijlage