Wetsvoorstel gerichte bekostiging

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Rotterdam
Datum 23 januari 2025

Vraag1

Wilt u reageren op het wetsvoorstel gerichte bekostiging? Dan kunt u hier uw reactie geven. U kunt dat doen door een bericht achter te laten of door een bericht te uploaden.
Ten eerste is het niet duidelijk wie de wens heeft om gerichter te sturen met welk doel. Is het de politiek die meer invloed op het onderwijs wil hebben? Gaat het erom dat het geld meer op de werkvloer terecht komt?
Dit voorstel levert het onderwijs uit aan de grillen van de politiek die elke vier jaar kunnen veranderen en de partijen die allemaal hun stokpaardjes hebben. Daardoor moeten scholen elk vier jaar hun beleid gaan aanpassen en dat levert administratieve druk op die met die voorstel wordt opgeheven door het schrappen van de subsidies.
Ook bij verplichtingen die gekoppeld moeten worden aan de bekostiging, moet verantwoording worden afgedragen dus daarin zijn geen voordelen t.o.v. de subsidies.
Als het erom draait dat docenten meer zeggenschap krijgen en dat geld meer op de werkvloer moet terecht komen, dan kan dat ook door bijv. de medezeggenschap te versterken door ook MR instemmingsrecht te geven op het financieel meerjarenplan en de jaarlijkse begrotingen. Nu is er alleen adviesrecht.

Vraag2

Wat zijn uw verwachtingen bij gebruik van het instrument gerichte bekostiging? Welke mogelijk positieve of negatieve gevolgen verwacht u van verplichtingen die kunnen worden verbonden aan gerichte bekostiging?
Negatief:
- Ook gerichte bekostiging levert administratieve lasten op voor scholen.
- Schoolbesturen zullen 'voorzichtiger' omgaan met geld, omdat ze geen geld terug willen terugbetalen aan de overheid en geen fouten willen maken. Doordat ze meer op hun hoede zijn, zal dat verlammend kunnen gaan werken.
Positief:
- Er kunnen voorwaarden gesteld worden om te zorgen dat schoolbesturen echt in actie komen om bepaalde zaken, zoals werkdruk, aan te pakken.