Wetsvoorstel gerichte bekostiging
Reactie
Naam
|
Anoniem
|
Plaats
|
Den Haag
|
Datum
|
23 januari 2025
|
Vraag1
Wilt u reageren op het wetsvoorstel gerichte bekostiging? Dan kunt u hier uw reactie geven. U kunt dat doen door een bericht achter te laten of door een bericht te uploaden.
Weer eens een staaltje van een poging tot nodeloos micromanagment vanuit de landelijke overheid, gevoed vanuit wantrouwen. Waar zit nou de expertise over onderwijs? Wie staan er met hun voeten op de spreekwoordelijke klei? De mensen in de ivoren toren van het ministerie? Of de scholen zelf? Vertrouw op mensen die in het veld werkzaam zijn. Laat merken dat je ze vertrouwd. Dat je als overheid en ministerie achter de mensen in het veld staat, naast de mensen in het veld staat en vóór de mensen in het veld staat. Daar wordt het onderwijs beter van. Niet van meer regeltjes, verantwoordingsmomenten en wantrouwen tegenover alles en iedereen
Is dit wetsvoorstel ook nog op basis van een misplaatst (radicaal/extreem) rechts onderbuikgevoel dat het onderwijs "te woke" zou zijn? Dat één of andere stoer, maar totaal incapabele bestuurder dit zogenaamde probleem wel eens even op zou lossen? Dan wordt het wetsvoorstel helemaal een farce.
Vraag2
Wat zijn uw verwachtingen bij gebruik van het instrument gerichte bekostiging? Welke mogelijk positieve of negatieve gevolgen verwacht u van verplichtingen die kunnen worden verbonden aan gerichte bekostiging?
Negatief. Meer regels, verantwoordingsmomenten en wantrouwen leidt in de regel niet tot betere resultaten.
Het wetsvoorstel leidt niet tot beter onderwijs.
Het wetsvoorstel leidt waarschijnlijk wel tot meer chagrijn over het werk en omgekeerd wantrouwen richting rijksoverheid.
Het wetsvoorstel leidt tot onzekerheid, omdat de regels waaraan je als school en scholenkoepel moet voldoen door elke volgende bewindspersoon weer 180° graden kunnen draaien.
Het wetsvoorstel leidt tot willekeur, omdat elke volgende bewindspersoon die regels weer gaat aanpassen. Omdat de Tweede Kamer de waan van de dag en tegenwoordig zelfs desinformatie gebruikt om de bewindspersoon de regels te laten aanpassen. Daar wordt onderwijs niet beter van. Dan weet niemand meer waar we aan toe zijn. De regels kunnen immers volgende week weer anders zijn.
Wantrouwen en voortdurend veranderende verwachtingen leiden nooit tot betere resultaten.
Bovendien, als er nu al een personeelstekort is in de onderwijssector, dan helpt dit soort micromanagment zeker niet om dat op te lossen.