Wetsvoorstel gerichte bekostiging

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Veldhoven
Datum 5 februari 2025

Vraag1

Wilt u reageren op het wetsvoorstel gerichte bekostiging? Dan kunt u hier uw reactie geven. U kunt dat doen door een bericht achter te laten of door een bericht te uploaden.
Ik vind het lastig dit wetsvoorstel te beoordelen, omdat het naar mijn idee start vanuit een verkeerd uitgangspunt.
Het probleem is naar mijn idee niet dat het huidige bekostigingsinstrument onvoldoende mogelijkheden biedt om schoolbesturen te sturen dit geld aan bijv. basisvaardigheden uit te geven.
Schoolbesturen willen graag het geld uitgeven aan zo goed mogelijk onderwijs.
Het probleem is dat de bedragen die gehanteerd worden in het huidige bekostigingsinstrument onvoldoende ruimte geven voor de werkelijke lasten die de afgelopen jaren alleen maar zijn toegenomen. Deze lasten zijn grotendeels onvermijdbaar (energie, schoonmaak, onderhoud, externe dienstverlening), waardoor gewoon onvoldoende middelen beschikbaar zijn om alle ambities waar te maken.
In de periode van incidentele subsidies (NPO) kwam hierin tijdelijk even lucht, maar nu dit weggevallen is staat de sector wederom enorm onder druk om met de lumpsum rond te komen. Met enorm vervelende consequenties voor verplichtingen die aangegaan kunnen worden met medewerkers, omdat daarvoor structurele bekostiging nodig is. En dan wel bekostiging die vervolgens niet weer grotendeels wegvloeit in administratieve last en regeltjes, maar bekostiging die gewoon zorgt voor financiële ruimte die direct toegekend kan worden aan 'meer handen in de klas'. De directeuren en leerkrachten weten vervolgens prima hoe ze daarmee moeten zorgen voor kwalitatief goed onderwijs. En in die paar situaties waarin dat niet zo is, is de onderwijsinspectie prima in staat dat te signaleren en de juiste beweging in gang te zetten.

Vraag2

Wat zijn uw verwachtingen bij gebruik van het instrument gerichte bekostiging? Welke mogelijk positieve of negatieve gevolgen verwacht u van verplichtingen die kunnen worden verbonden aan gerichte bekostiging?
Positief:
Meer geld structureel.

Negatief:
Nieuwe schotten in de bekostiging is eigenlijk 'terug naar af'.
'Potjesdenken' terug in het onderwijs, dit zorgt uit mijn ervaring voor suboptimalisatie van besteding van middelen ipv het goed kunnen uitvoeren van doordacht lange termijn strategisch beleid.
Behoefte aan ondersteunende staf wordt met dit soort regelingen eerder groter dan kleiner, dit terwijl de staf vaak al zo klein mogelijk is (om zoveel mogelijk middelen naar de scholen en dus handen in de klas te kunnen geven).