Geschilbeslechting sociaal domein
Reactie
Naam
|
GWT Medemblik (G van Keulen)
|
Plaats
|
Andijk | NLD
|
Datum
|
15 september 2017
|
Vraag1
Bent u het eens met dit voorstel? Zouden ook geschillen over andere voorzieningen in het sociaal domein dan voorzieningen op basis van de Wmo 2015, de Participatiewet en de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening zo een procedure moeten krijgen?
Een heel goed voorstel! Zaak is wel dat het orgaan aan wie het geschil wordt voorgelegd onafhankelijk moet zijn (zoals nu ook gebeurt met bijvoorbeeld een 'bezwaarcommissie'. Aan dat orgaan moet ook een ervaringsdeskundige moeten worden toegevoegd omdat mensen zonder beperkingen nooit kunnen ervaren wat het betekent afhankelijk te zijn van voorzieningen vanuit de Wmo.
Vraag2
Bent u het eens met het uitgangspunt dat in het voortraject de verschillende bezwaar- en klachtprocedures bij de gemeente en de private (zorg)aanbieder moeten worden vervangen door één voorprocedure bij de gemeente, waarin zowel het handelen van de gemeente als dat van de private (zorg)aanbieders aan de orde kan worden gesteld?
Ook dit is een goede zaak! Het wordt vooral voor de burger helder dat deze procedures van gelijke orde zijn en dat niet in het ene geval die weg bewandeld moet worden en in het andere geval weer een andere weg.
Vraag3
Hoe denkt u over het voorstel om de termijn om bezwaren in te dienen bij de gemeente op zes maanden te stellen in plaats van de in het bestuursrecht gebruikelijke termijn van zes weken?
Zes maanden is m.i. te lang voor de betrokkene. Als het termijn hoe dan ook wordt gehanteerd dan is het raadzaam dat er een voorlopige voorziening komt, die voor een (tijdelijke) tussenoplossing zorgt.
Vraag4
Bent u het eens met het uitgangspunt dat, als de burger en de gemeente of de private (zorg)aanbieder er samen niet uitkomen, het gehele geschil aan de orde moet kunnen komen bij de bestuursrechter of ombudsman, of het nu gaat om een besluit van de gemeente, een andere handeling van de gemeente of een handeling van een private (zorg)aanbieder?
Ja, eens, met die verstande dat het er ook dan een voorlopige voorziening komt als tussenoplossing omdat de overdracht van het geschil naar bestuursrechter / ombudsman erg lang kan duren, wat voor de burger erg ongunstig uitpakt. Men kan ook stellen dat de overdracht van het geschil (en daarmee de behandeling) niet langer mag duren hooguit enkele weken.
Vraag5
Bent u het ermee eens dat de bestuursrechter bij zijn beoordeling van het gehele geschil dan ook naar nieuwe omstandigheden kijkt en niet alleen naar de omstandigheden ten tijde van het bestreden besluit of de bestreden handeling?
Dat is afhankelijk van de aard en strekking van het geschil. Leidend moet zijn dat de rechter/ombudsman zich richt op het geschil zoals die is ontstaan en is gepresenteerd. Het moet dan aan de partijen zijn of zij en op welke wijze nieuwe omstandigheden inbrengen.
Vraag6
Wat vindt u van het voorstel om de bestuursrechter extra uitspraakbevoegdheden toe te kennen, zodat hij niet alleen de gemeente, maar ook de private (zorg)aanbieder kan opdragen een handeling te verrichten of na te laten? Wat vindt u van het voorstel de bestuursrechter de bevoegdheid te geven om de private (zorg)aanbieder tot schadevergoeding te veroordelen, los van de gemeente?
Ook dit zijn goede voorstellen. Maar dat zou ook de ombudsman moeten worden toegekend anders krijgt men weer een tussenstap die, als het bij de ombudsman dient, weer moet worden voorgelegd aan de bestuursrechter.