Geschilbeslechting sociaal domein
Reactie
Naam
|
Gemeente Zeist (mr. M.J. Sluijs)
|
Plaats
|
Zeist
|
Datum
|
31 oktober 2017
|
Vraag1
Bent u het eens met dit voorstel? Zouden ook geschillen over andere voorzieningen in het sociaal domein dan voorzieningen op basis van de Wmo 2015, de Participatiewet en de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening zo een procedure moeten krijgen?
Nee. En nee. Voordat zo'n stap wordt gezet, is het noodzaak om gedegen onderzoek te doen (experimenten) naar de opbrengst. Om het besluit verder "voorbij te gaan", is een betere onderbouwing nodig. Voorlopig denk ik dat teveel wordt verwacht van de wetgever. (Regelreflex). De uitspraak: "Zolang aanpassing van de rechtsbescherming uitblijft, zal ook de gewenste vernieuwing in het sociaal domein uitblijven", is -om het voorzichtig te zeggen- niet onderbouwd. Ik denk dat onze sociale zekerheidsrechter het geconstateerde gat in de rechtsbescherming intussen goeddeels heeft dichtgezet.
Vraag2
Bent u het eens met het uitgangspunt dat in het voortraject de verschillende bezwaar- en klachtprocedures bij de gemeente en de private (zorg)aanbieder moeten worden vervangen door één voorprocedure bij de gemeente, waarin zowel het handelen van de gemeente als dat van de private (zorg)aanbieders aan de orde kan worden gesteld?
Nee, lijkt ondoordacht. Gaan we de zorgaanbieder als bestuursorgaan aanmerken omdat gecontracteerd is met de gemeente? Hier wreekt zich ook dat er geen wetsvoorstel ter consultatie voorligt.
Vraag3
Hoe denkt u over het voorstel om de termijn om bezwaren in te dienen bij de gemeente op zes maanden te stellen in plaats van de in het bestuursrecht gebruikelijke termijn van zes weken?
Is onverstandig en werkt juridisering in de hand.
Vraag4
Bent u het eens met het uitgangspunt dat, als de burger en de gemeente of de private (zorg)aanbieder er samen niet uitkomen, het gehele geschil aan de orde moet kunnen komen bij de bestuursrechter of ombudsman, of het nu gaat om een besluit van de gemeente, een andere handeling van de gemeente of een handeling van een private (zorg)aanbieder?
Op een of andere wijze zou een soort coördinatiebepaling verstandig kunnen zijn.
Vraag5
Bent u het ermee eens dat de bestuursrechter bij zijn beoordeling van het gehele geschil dan ook naar nieuwe omstandigheden kijkt en niet alleen naar de omstandigheden ten tijde van het bestreden besluit of de bestreden handeling?
Ja.
Vraag6
Wat vindt u van het voorstel om de bestuursrechter extra uitspraakbevoegdheden toe te kennen, zodat hij niet alleen de gemeente, maar ook de private (zorg)aanbieder kan opdragen een handeling te verrichten of na te laten? Wat vindt u van het voorstel de bestuursrechter de bevoegdheid te geven om de private (zorg)aanbieder tot schadevergoeding te veroordelen, los van de gemeente?
Niet verstandig.