Geschilbeslechting sociaal domein
Reactie
Naam
|
germeente Elburg (C.C. Treurniet)
|
Plaats
|
Elburg
|
Datum
|
14 september 2017
|
Vraag1
Bent u het eens met dit voorstel? Zouden ook geschillen over andere voorzieningen in het sociaal domein dan voorzieningen op basis van de Wmo 2015, de Participatiewet en de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening zo een procedure moeten krijgen?
Eerst kijken hoe het bij deze wetten gaat werken, dit gebruiken als pilot. Daarna wel invoeren bij andere rechtsgebieden, een eenduidige procedure vaststellen.
Vraag2
Bent u het eens met het uitgangspunt dat in het voortraject de verschillende bezwaar- en klachtprocedures bij de gemeente en de private (zorg)aanbieder moeten worden vervangen door één voorprocedure bij de gemeente, waarin zowel het handelen van de gemeente als dat van de private (zorg)aanbieders aan de orde kan worden gesteld?
Ja, dit maakt het voor de burger duidelijker en toegankelijker. Het gaat niet om de procedure op zich, er komt zo een betere oplossing voor burger en gemeente/aanbieder.
Vraag3
Hoe denkt u over het voorstel om de termijn om bezwaren in te dienen bij de gemeente op zes maanden te stellen in plaats van de in het bestuursrecht gebruikelijke termijn van zes weken?
Zes weken zorgt voor voortgang in de procedure. In geval van nood kan uitstel van deze termijn worden aangevraagd. 6 maanden verlengd de procedure, dat is niet in het belang van partijen. Gemaakte fouten zijn niet meer te herstellen.
Vraag4
Bent u het eens met het uitgangspunt dat, als de burger en de gemeente of de private (zorg)aanbieder er samen niet uitkomen, het gehele geschil aan de orde moet kunnen komen bij de bestuursrechter of ombudsman, of het nu gaat om een besluit van de gemeente, een andere handeling van de gemeente of een handeling van een private (zorg)aanbieder?
Het onderbrengen bij de bestuursrechter is geen optie, omdat civiel recht ook een rol speelt. Dit is volgens ons alleen op te lossen door een nieuwe rechtsgang te ontwikkelen, waarbij beide onderdelen aan bod komen.
Vraag5
Bent u het ermee eens dat de bestuursrechter bij zijn beoordeling van het gehele geschil dan ook naar nieuwe omstandigheden kijkt en niet alleen naar de omstandigheden ten tijde van het bestreden besluit of de bestreden handeling?
Nee, nieuwe omstandigheden moeten eerst met de gemeente besproken worden, anders krijg je onnodige juridisering. Er moet beoordeeld worden of het genomen besluit juist is.
Vraag6
Wat vindt u van het voorstel om de bestuursrechter extra uitspraakbevoegdheden toe te kennen, zodat hij niet alleen de gemeente, maar ook de private (zorg)aanbieder kan opdragen een handeling te verrichten of na te laten? Wat vindt u van het voorstel de bestuursrechter de bevoegdheid te geven om de private (zorg)aanbieder tot schadevergoeding te veroordelen, los van de gemeente?
zie vraag 4. Dit is alleen mogelijk als er een nieuwe procedure wordt ontwikkeld. Dan kan de uitspraak zowel betrekking hebben op de gemeente als de aanbieder.