Geschilbeslechting sociaal domein
Reactie
Naam
|
Gemeente Hollands Kroon (mr. H.C.D. de Haan-de Ronde)
|
Plaats
|
Anna Paulowna
|
Datum
|
21 september 2017
|
Vraag1
Bent u het eens met dit voorstel? Zouden ook geschillen over andere voorzieningen in het sociaal domein dan voorzieningen op basis van de Wmo 2015, de Participatiewet en de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening zo een procedure moeten krijgen?
Ik ben als Juridisch adviseur werkzaam bij de gemeente Hollands Kroon. Naar mijn mening bestaat er geen noodzaak voor een integrale geschilbeslechting met betrekking tot de Participatiewet en de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening. De Procedures en de uitvoering van de Participatiewet en de Wgs vindt plaats door het nemen van beschikkingen. Een integrale geschilbeslechting zal geen toegevoegde waarde hebben en mogelijk veel onduidelijkheid geven. Het advies van Prof. mr. M. Scheltema is slechts gebaseerd op de WMO 2015. De aangedragen voorbeelden zijn niet van toepassing op de Participatiewet en de Wgs. In de Participatiewet en de Wgs wordt het overheidshandelen geconcentreerd in een besluit. Dit ligt anders bij de WMO 2015 en de Jeugdwet waarbij integrale geschilbeslechting mogelijk wel aansluit.
Vraag2
Bent u het eens met het uitgangspunt dat in het voortraject de verschillende bezwaar- en klachtprocedures bij de gemeente en de private (zorg)aanbieder moeten worden vervangen door één voorprocedure bij de gemeente, waarin zowel het handelen van de gemeente als dat van de private (zorg)aanbieders aan de orde kan worden gesteld?
Ik ben het niet eens voor toepassing met betrekking tot de Participatiewet en de Wgs. Ik ben van mening dat het juist goed is om klacht- en bezwaarprocedures van elkaar te scheiden. Aangezien bij klachten emoties kunnen worden meegenomen en bij bezwaar is het juridisch kader toch leidend. In de Participatiewet is bepaald dat het college de vaststelling van de rechten en plichten van de belanghebbende en de daarvoor noodzakelijke beoordeling van zijn omstandigheden niet door derden laten verrichten. Derden spelen voornamelijk een rol bij uitstroom en dan wordt er een overeenkomst opgesteld. Naar mijn mening is er voor de Participatiewet en de Wgs geen noodzaak tot een integrale geschilbeslechting.
Vraag3
Hoe denkt u over het voorstel om de termijn om bezwaren in te dienen bij de gemeente op zes maanden te stellen in plaats van de in het bestuursrecht gebruikelijke termijn van zes weken?
Negatief. Zes maanden is naar mijn mening een veel te lange termijn. De onduidelijkheid over de rechtspostitie blijft zo langer bestaan.
Vraag4
Bent u het eens met het uitgangspunt dat, als de burger en de gemeente of de private (zorg)aanbieder er samen niet uitkomen, het gehele geschil aan de orde moet kunnen komen bij de bestuursrechter of ombudsman, of het nu gaat om een besluit van de gemeente, een andere handeling van de gemeente of een handeling van een private (zorg)aanbieder?
Met betrekking tot de Participatiewet en de Wgs kan het gehele geschil reeds aan de orde komen bij de bestuursrechter (bezwaar) en ombudsman (klacht). In bezwaar vindt een volledige heroverweging plaats. Op grond van het evenredigheidsbeginsel weegt het bestuursorgaan reeds de rechtstreeks bij het besluit betrokken belangen af. Op grond van artikel 79 Participatiewet worden handelingen met een besluit gelijk gesteld. Op grond van artikel 18 lid lid 1 wordt de bijstand afgestemd op de omstandigheden, mogelijkheden en middelen van de belanghebbende. Naar mening heeft een integrale geschilbeslechting ten aanzien van de Participatiewet en de Wgs geen toegevoegde waarde.
Vraag5
Bent u het ermee eens dat de bestuursrechter bij zijn beoordeling van het gehele geschil dan ook naar nieuwe omstandigheden kijkt en niet alleen naar de omstandigheden ten tijde van het bestreden besluit of de bestreden handeling?
Gezien de volledige beoordeling kan ik mij daarin vinden.
Vraag6
Wat vindt u van het voorstel om de bestuursrechter extra uitspraakbevoegdheden toe te kennen, zodat hij niet alleen de gemeente, maar ook de private (zorg)aanbieder kan opdragen een handeling te verrichten of na te laten? Wat vindt u van het voorstel de bestuursrechter de bevoegdheid te geven om de private (zorg)aanbieder tot schadevergoeding te veroordelen, los van de gemeente?
Gezien het feit dat met betrekking tot de Jeugdwet en de WMO 2015 veel taken worden uitgevoerd door private (zorg) aanbieders zou het voorstel voor de toepassing van deze wetten een verbetering kunnen zijn. Met betrekking tot de Participatiewet en de Wgs biedt het voorstel naar mijn mening geen verbetering.