Gesloten consultaties

Na afloop van de consultatietermijn worden de ingekomen reacties bekeken en wordt eventueel het voorstel voor de wettelijke regeling aangepast. Nadat de ministerraad of de minister besloten heeft over het definitieve voorstel wordt in een verslag op hoofdlijnen informatie verschaft over de belangrijkste resultaten van de consultatie.

Er zijn in totaal 2751 consultaties, waarvan de consultatie is gesloten.

  • amvb waardevaststelling netten

    Het onderwerp van deze consultatie is het concept voor een besluit tot vaststelling van de waarde van de economische eigendom bij overdracht van een net voor transport van elektriciteit of een gastransportnet. Dit besluit vloeit voort uit wijzigingen in de Elektriciteitswet 1998 en de Gaswet ter implementatie van de derde energierichtlijnen (artikel 13 lid 8 Elektriciteitswet 1998 en artikel 5 lid 8 Gaswet).

  • Wijziging van artikel 13 Grondwet

    Artikel 13 van de Grondwet is verouderd door de ontwikkelingen in de informatietechnologie. Dit wetsvoorstel vervangt de onschendbaarheid van het brief-, telefoon- en telegraafgeheim daarom door het brief- en telecommunicatiegeheim. Deze techniekonafhankelijke formulering betekent een uitbreiding van de reikwijdte van het communicatiegeheim in de Grondwet naar alle communicatiemiddelen.

  • Regelingen Marktmodel

    In het kader van de invoering van leveranciersmodel per 1 april 2013 worden enkele ministeriele regelingen gewijzigd. Deze wijzigingen leiden tot aanpassing in de taakverdeling tussen de leverancier en de netbeheerder met betrekking tot de informatieverstrekking richting de kleinverbruiker inzake tariefwijzigingen en de voorwaarden die verbonden zijn aan de transportovereenkomst.

  • Openbaarmaking van gegevens over de naleving en uitvoering van regelgeving

    De consultatie heeft betrekking op een wetsontwerp dat een specifieke wettelijke grondslag creëert voor de openbaarmaking van gegevens over de naleving en uitvoering van regelgeving uit het toezichtdomein van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit, de Inspectie voor de Gezondheidszorg en de Inspectie jeugdzorg.

  • Wetsvoorstel bovenbouw havo-vwo

    Het wetsvoorstel betreft 4 maatregelen: • afschaffen verplichte vak ANW; • Scholen mogen zelf meer bepalen hoe zij culturele en kunstzinnige vorming aanbieden. Dat betekent dat CKV niet langer een verplicht examenvak is. Culturele en kunstzinnige vorming blijft uitdrukkelijk een wettelijke verplichting; • verplicht wiskunde voor havo C&M; • aanpassing vakbenamingen Latijnse taal en literatuur en Griekse taal en literatuur tot Latijnse taal en cultuur en Griekse taal en cultuur.

  • Implementatiewet richtlijn financiële congomeraten I

    Het wetsvoorstel dient ter uitvoering van de richtlijn financiële conglomeraten I (2011/89/EU). Deze richtlijn brengt een aantal, in hoofdzaak technische wijzigingen aan in het toezicht op financiële conglomeraten.

  • Wijziging Wako

    De Wet aansprakelijkheid kernongevallen bevat bepalingen die bij de toepassing van het Verdrag van Parijs inzake wettelijke aansprakelijkheid op het gebied van kernenergie in acht moeten worden genomen. Deze wijziging geeft toepassing aan artikel 1, onderdeel b, van dit verdrag.

  • Richtlijn collectieve beheersorganisaties

    Verzamelen standpunten van belanghebbenden over het richtlijnvoorstel van de Europese Commissie ten aanzien van collectief beheer van auteurs- en naburige rechten en multiterritoriale licentiëring van muziekrechten op internet. Deze standpunten zullen worden gebruikt om de Nederlandse positie voor de onderhandelingen in Brussel nader te bepalen.

  • Systeemrelevantiebuffer

    Net als andere landen wil de Nederlandse regering hogere kapitaalbuffers vereisen van banken die belangrijk zijn voor het financiële stelsel (“systeemrelevante banken”). Met de wettekst en de lagere regelgeving in deze consultatie kan de toezichthouder (DNB) banken en beleggingsondernemingen als systeemrelevant aanmerken en de hoogte van de vereiste buffer voor die instellingen vaststellen.

  • Wijzigingswet financiële markten 2014

    Het wetsvoorstel Wijzigingswet financiële markten 2014 maakt onderdeel uit van de Wijzigingscyclus van nationale regelgeving op het terrein van de financiële markten. Uitgangspunt daarbij is dat jaarlijks alle wijzigingen op het terrein van de financiële markten in één wetsvoorstel worden opgenomen. Het wetsvoorstel heeft een beoogde inwerkingtredingsdatum van 1 januari 2014.