Wijziging van de Uitvoeringsvoorschriften BABW inzake verkeerstekens in verband met de toepasbaarheid van het nieuwe wegtype binnen de bebouwde kom, de gebiedsontsluitingsweg 30 km/h (GOW30)

Reactie

Naam Dr. A.S.L van Leeuwen
Plaats Hoofddorp
Datum 5 juni 2023

Vraag1

Heeft u opmerkingen of suggesties voor de regeling en/of de toelichting?
Door 30 km toe te staan op wegen met een verkeersfunctie zullen bestaande 30 km zone's niet langer meer beschermd zijn tegen het alsmaar toenemende verkeer. Er bestaan reeds genoeg 30 km wegen die meer als de maximum 6000 motorvoertuigen per dag verwerken zonder fietsvoorzieningen. Dit zijn over het algemeen historisch ontstane situaties. Wettelijk zijn er maar zeer weinig inrichtingseisen voor een 30 km zone. De belangrijkste wordt met dit voorstel geschrapt.
Door deze wijziging zijn dit soort wegen niet langer meer beschermd. Dit gaat leiden tot meer verkeersonveiligheid voor kwetsbare deelnemers. Daarnaast kunnen gemeentes onbeperkt verkeer laten toenemen in verblijfsgebieden, voor de leefbaarheid van omwonenden is dit een hele slechte zaak. De bescherming van geluidsoverlast in 30 km zones is in de huidige situatie al miniem.

Ik zou willen voorstellen om de bescherming van echte 30 km zones in stand te laten. Maximum 6000 motorvoertuigen per dag, fietsvoorzieningen bij meer als 4000 motorvoertuigen. Alleen bestemmingsverkeer. Een aparte categorie op te nemen voor de gow30 en hier in de regelgeving ruimte voor te maken.

Bijlage