Wet herziening wettelijke grondslagen kerndoelen

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Utrecht
Datum 12 september 2023

Vraag1

Wilt u reageren op het wetsvoorstel? Dan kunt u hier uw reactie geven. U kunt dat doen door een bericht achter te laten of door een bericht te uploaden.
Zie reactie op de vragen.

Vraag2

Burgerschap en Digitale Geletterdheid zijn nieuwe leergebieden in de wet. Dit moet omdat leerlingen hier te weinig over leren. Er worden geen andere leergebieden toegevoegd aan de wet. Andere leergebieden staan er namelijk al in, horen niet bij de taak van het onderwijs of zijn te specifiek om in de wet op te nemen en krijgen daarom een plek in de kerndoelen. Wat vindt u van deze keuze? Indien u van mening bent dat een ander leergebied ook zou moeten worden toegevoegd: welk leergebied zou er dan uit moeten om te voorkomen dat het onderwijs te vol raakt?
We merken dat leerlingen veel onder burgerschap vinden vallen. Zo vinden leerlingen dat het leren belastingaangifte doen onder burgerschap valt, hoe je een hypotheek moet aanvragen en hoe je een telefoongesprek moet voeren. Maar leerlingen geven ook aan dat ze meer willen leren over seksuele en relationele vorming en over mentale gezondheid. De burgerschapsopdracht wordt zo dus erg breed. We zien hier dus dat leerlingen aan de ene kant duidelijk willen hebben wat burgerschap is, maar dat daarnaast nog meer taken voor het onderwijs liggen waar nog niet aan wordt voldaan. Ook geven leerlingen aan dat zij zich zorgen maken over de ongelijke invulling van burgerschap per school.

Vraag3

In de tabellen in de memorie van toelichting op de wet staan de verschillen tussen de huidige wetten en de voorgestelde veranderingen.
- Passen de gekozen nieuwe begrippen bij alle sectoren? Welke wel/niet en waarom?
Als LAKS gebruiken we liever digitale vaardigheden in plaats van digitale geletterdheid, omdat leerlingen dan beter begrijpen waar we het over hebben.

Vraag4

- In sommige gevallen worden begrippen expres niet gelijk gemaakt. Het gaat om:
1. Natuur in po en natuurkunde en scheikunde in vo;
2. Lichamelijke oefening in po en lichamelijke opvoeding in vo;
3. Geestelijke stromingen alleen in po;
4. Economie alleen in vo;
5. Gedrag in het verkeer alleen in po.
6. Papiaments alleen in WPO BES en geen Engels bij uitstroomprofiel dagbesteding;
De redenen zijn dat de naam niet past in die sector (1 en 2);
toevoeging aan de andere sector heeft gevolgen voor de lespraktijk (2, 3, 4 en 5 zouden nieuw zijn voor die sectoren); Papiaments hoort bij de regio en Engels is niet haalbaar voor de doelgroep dagbesteding (6).

Wat vindt u van deze keuze?
Prima

Vraag5

- Sommige begrippen zijn geactualiseerd of samengevoegd. Het gaat om:
1. Informatiekunde - digitale geletterdheid (ook een verbreding)
2. Verzorging - sociale redzaamheid en gezond gedrag
3. Zintuiglijke en lichamelijke oefening - lichamelijke oefening
Onze inschatting is dat deze begrippen beter beschrijven wat leerlingen moeten leren. Wat vindt u van deze keuze?
Prima

Vraag6

Passen de voorstellen voldoende bij alle onderwijssectoren, in het bijzonder bij speciaal onderwijs en Caribisch Nederland? Met andere woorden: gaat de harmonisatie niet ten koste van de eigenheid van verschillende sectoren?
Als LAKS kunnen we hier geen uitspraak over doen.