Wetsvoorstel verbetering bestrijding heling
Reactie
Naam
|
Ir. S Lelieveldt
|
Plaats
|
Amsterdam
|
Datum
|
21 december 2020
|
Vraag1
Op alle onderdelen van het voorstel kan worden gereageeerd.
Ik vind het opmerkelijk dat juist vanuit het Ministerie van Justitie, dat zegt op jacht te zijn naar ondermijnende criminaliteit, wetgevingstrajecten worden ondersteund die als ondermijnend aan de rechtsstaat en mensenrechtverdragen te kwalificeren zijn. Dit wetsvoorstel hoort daarbij.
In 2020 vierden we 75 jaar vrijheid en we zouden ons bewust moeten zijn van onze eigen schandvlekken in de geschiedenis die eruit bestonden dat allerlei ambtenaren nogal slaafs meewerkten aan invoering van wetten die uiteindelijk leidden tot de meest geslaagde Duitse zuiveringsoperatie tijdens oorlogstijd (zie https://financieelerfgoed.wordpress.com/2020/05/02/contemplating-75-years-of-freedom-a-dark-story-on-three-dutch-lessons-never-learnt/) ).
Juist daarom was het ook zo gepast dat het Nationaal Actieplan Mensenrechten 2020 zo uitdrukkelijk en nadrukkelijk een integraal afwegingskader opgenomen heeft. Zodat bij elke wetgeving fundamenteel wordt nagedacht over de vraag of niet ten onrechte de mensenrechten op privacy en de onschuldpresumptie worden geschonden.
Mijn hoofdsuggestie is dat u uw huiswerk eens op een serieuze manier maakt en dit integraal afwegingskader en mensenrechten een meer prominente rol geeft in de beleidsprocessen dan nu het geval is. U heeft zich met dit voorstel er met een jantje van Leiden vanaf gemaakt. Het is ronduit beschamend dat het Ministerie van Justitie en Veiligheid zich zo makkelijk leent voor een politiek betoog dat opspoorders faciliteert en mensenrechten veronachtzaamd.
Bijlage