Herziening Energielabel Personenauto’s 2026

Reactie

Naam dr J Breuker
Plaats Heeten
Datum 15 december 2024

Vraag1

U kunt tot en met 24 januari 2025 via deze website reageren op alle onderdelen van de regelgeving en de toelichting. Daarnaast ontvangen wij graag uw reactie op de volgende vier vragen:
1. Heeft de regeling naar verwachting effect op u of uw organisatie?
2. Wat vindt u ervan dat voor auto’s met een stekker het stroomverbruik op het energielabel wordt vermeld?
3. Wat vindt u ervan dat u met het label het stroomverbruik van elektrische auto’s onderling kunt vergelijken?
4. Hoe kijkt u ertegen aan dat elektrische auto’s gemiddeld een meer energiezuinig label krijgen dan benzine- of dieselauto’s?

"Dit betekent in theorie dat een heel zuinige benzineauto een gunstiger label kan krijgen dan een heel onzuinige elektrische auto."
Dit is een vreemde. Bij benzineauto's bestaat er altijd onzekerheid over de invloed van weggedrag en rijstijl van de berijder. Die kan fors zijn en kan niet in een labelkenmerk van een auto worden weergegeven.
De invloed van gedrag is nu veel groter en is dus veel moeilijker in een autokenmerk te vangen. Ik doel hiermee op het laadgedrag. Het maakt nogal uit of een auto wordt geladen aan een privé laadpaal, gevoed door zonnepanelen, of aan een openbare laadpaal gevoed door overwegend gas- (of misschien zelfs kolen-)gestookte centrales. Zelfs het gedrag van electriciteitsproducenten of overheden gaan dan een beslissende rol spelen in het energielabel. Daarmee is het energielabel wat betreft de uitstoot geen kenmerk meer van het voertuig.