Herziening kwalificatiestructuur mbo

Reactie

Naam Clusius College (M.H. (Rien) van Tilburg)
Plaats Alkmaar
Datum 11 augustus 2014

Vraag1

Wat vindt u van invoering van keuzedelen in de beroepsopleiding?
uitstekend; goed dat er i.p.v. vrijblijvende vrije ruimte een formele mogelijkheid tot verdiepen, specialiseren, verbreden en doorstroom komt,

Vraag2

Wat zijn voor u de voordelen bij de invoering van keuzedelen?
* mogelijkheid voor student voor verdieping, specialisatie, verbreding of (betere voorbereiding op) hbo (en dus profilering van de student)
* regionale inkleuring van de opleiding
* sneller inspelen op ontwikkelingen in bedrijfsleven, regio, maatschappij
* profilering van de opleiding / instelling

Vraag3

Wat zijn voor u de risico’s bij de invoering van de keuzedelen
* door het niet verplicht stellen van het voldoende afsluiten van een keuzedeel als voorwaarde voor diplomering: een zekere mate van vrijblijvendheid
* de minimale omvang van een keuzedeel is fors; mogelijk in de toekomst kleinere keuzedelen (bv. 120 u) gewenst
* toepasbaarheid in de bbl (nodig: keuzedelen die voor een belangrijk deel op het leerbedrijf uitgevoerd kunnen worden)

Vraag4

Wat vindt u ervan dat iedere beroepsopleiding een keuzedeelverplichting kent, dus ook de entreeopleiding, de specialistenopleiding en de opleidingen in de beroepsbegeleidende leerweg (bbl)?
Op zich goed, zorgt ervoor dat er sprake is van één kwalificatiestructuur
Kanttekeningen:
* entree: beperk het aantal keuzedelen tot twee: doorstroom naar niveau 2 en uitstroom naar werk
* specialist: ingewikkeld, een behoorlijke belasting op een eenjarige opleiding, waarin al veel moet gebeuren
* bbl: zorg voor generiek geformuleerde keuzedelen die in de praktijk uitgevoerd kunnen worden en dus toepasbaar zijn voor een groot aantal bedrijven (procesmatig ingestoken)

Vraag5

Deelnemers moeten examen doen in de keuzedelen van de opleiding, maar het behalen van de keuzedelen is geen voorwaarde voor het behalen van het diploma. (MvT 2.1 en 6.1).
Wat vindt u hiervan?
Kwetsbaar voor het civiel effect. De argumenten hiervoor in de (concept-)memorie van toelichting zijn helder en valide.
Ik zou graag zien dat dit na een paar jaar geëvalueerd wordt en bekeken wordt of alsnog overgegaan kan worden tot het voorwaardelijk stellen van een voldoende afgesloten keuzedeel.

Een ander kwetsbaar punt is dat elke instelling zelf het examen kan vaststellen voor een keuzedeel.

Vraag6

Behaalde keuzedelen worden op het diploma vermeld. En op de resultatenlijst bij het diploma worden de examenresultaten van zowel behaalde als niet behaalde keuzedelen apart vermeld. Wat vindt u hiervan?
Op basis van het bij vraag 5 gestelde is dit logisch. De volgen van en deelnemen aan een examen van een keuzedeel is verplicht. Goed om dit dan ook te vermelden.

Dit geeft tevens het afnemend beroepen veld of hbo informatie over de resultaten van de student (en is daarmee een stok achter de deur voor de student om een keuzedeel voldoende af te sluiten)

Ik ben overigens niet voor het vermelden van het keuzedeel op het diploma, maar wel op de cijferlijst.

Vraag7

Ziet u nog andere mogelijkheden (naast het vrijwillige jaar) om de invoering van de nieuwe opleidingen te vergemakkelijken voor alle betrokkenen. (MvT 1.5)
Ik denk dat met het servicepunt en de infrastructuur onder de MBO Raad en SBB we een eind moeten komen

Vraag8

Heeft u nog andere opmerkingen bij het conceptwetsvoorstel?
In het voorstel wordt gesproken over een koppeling van elk keuzedeel aan een of meer kwalificaties.
M.i. zou voor een aantal (generieke) keuzedelen een meer generieke koppeling gewenst zijn (al was het alleen maar ter voorkomen van adm. rompslomp). Bv. op dorstroomgerichte keuzedelen zijn gekoppeld aan alle N4-kwalificaties; moderne vreemde talen kunnen (op niveau) aan alle kwalificaties gekoppeld worden, etc. Iets dergelijks is denkbaar voor een of meer generieke bbl-keuzedelen.