Herziening kwalificatiestructuur mbo

Reactie

Naam ROC Mondriaan (H.C. De Bruijn)
Plaats Den Haag
Datum 27 juli 2014

Vraag1

Wat vindt u van invoering van keuzedelen in de beroepsopleiding?
Een prima zaak, maatwerk en regionale invulling zijn naast doorstroom naar het HBO duidelijke verbetering.

Vraag2

Wat zijn voor u de voordelen bij de invoering van keuzedelen?
Een meer passend aanbod voor verbreding, verdieping, doorstroom en regionale invulling.

Vraag3

Wat zijn voor u de risico’s bij de invoering van de keuzedelen
De verplichte koppeling aan een dossier, dit geeft minder mogelijkheid tot maatwerk. het koppelen aan het register is ook een risico,hiermee halen we de flexibiliteit uit het systeem.

Vraag4

Wat vindt u ervan dat iedere beroepsopleiding een keuzedeelverplichting kent, dus ook de entreeopleiding, de specialistenopleiding en de opleidingen in de beroepsbegeleidende leerweg (bbl)?
Dit staat enigszins op gespannen voet met het overvolle programma van de specialisten opleiding en met de BBL. De entreeopleiding zou twee keuzedelen moeten kennen, een doorstroom naar niveau 2 en een uitstroom naar de arbeidsmarkt.

Vraag5

Deelnemers moeten examen doen in de keuzedelen van de opleiding, maar het behalen van de keuzedelen is geen voorwaarde voor het behalen van het diploma. (MvT 2.1 en 6.1).
Wat vindt u hiervan?
Prima, dit komt de flexibiliteit ten goede.

Vraag6

Behaalde keuzedelen worden op het diploma vermeld. En op de resultatenlijst bij het diploma worden de examenresultaten van zowel behaalde als niet behaalde keuzedelen apart vermeld. Wat vindt u hiervan?
Dit is een goede zaak, zo behoud het keuzedeel zijn (meer)waarde en kan de volgende schakel in keten zien of een relevant keuzedeel behaald is of niet.

Vraag7

Ziet u nog andere mogelijkheden (naast het vrijwillige jaar) om de invoering van de nieuwe opleidingen te vergemakkelijken voor alle betrokkenen. (MvT 1.5)
Er is al veel aanpalend beleid ingezet, dat zou op zich voldoende moeten zijn. Wel moeten we allert zijn dat de eisen voor taal en rekenen niet de invoering van deze goede en noodzakelijke veranderingen vertragen of zelfs hinderen, verder oefen er meer mogelijkheden komen voor scholen om de keuzedelen zelf te kunnen inzetten.

Vraag8

Heeft u nog andere opmerkingen bij het conceptwetsvoorstel?
Blij goed in contact met het MBO om samen de mogelijk onvoorziene nadelige effecten snel te detecteren en te herstellen.