Herziening kwalificatiestructuur mbo
Reactie
Naam | Stichting Praktijkleren (drs A.H. Remeeus) |
---|---|
Plaats | Amersfoort |
Datum | 16 juli 2014 |
Vraag1
Wat vindt u van invoering van keuzedelen in de beroepsopleiding?Conform Memorie van Toelichting (MvT): keuzedeel vervangt Vrije Ruimte, maar is nu wel verplicht. Dus: goed.
Vraag2
Wat zijn voor u de voordelen bij de invoering van keuzedelen?Vooral voordelen voor de student. Verdieping of verbreding kan zijn/haar studie aantrekkelijker maken.
Vraag3
Wat zijn voor u de risico’s bij de invoering van de keuzedelenVolgens MvT hebben keniscentra nog de regie over keuzedelen. Deze kbb's worden thans (helaas) ontmanteld. Het risico bestaat dat oude uitstromen of kwalificaties worden opgenomen in het nieuwe pakket keuzedelen. Voorbeeld: de kwalificatie Medisch Secretaresse (niveau 4). Volgens mij geen doelmatige opleiding en nu een handvol gediplomeerden.
Vraag4
Wat vindt u ervan dat iedere beroepsopleiding een keuzedeelverplichting kent, dus ook de entreeopleiding, de specialistenopleiding en de opleidingen in de beroepsbegeleidende leerweg (bbl)?Gelet op aantallen en groepsgrootten in de roc's niet te organiseren.
Vraag5
Deelnemers moeten examen doen in de keuzedelen van de opleiding, maar het behalen van de keuzedelen is geen voorwaarde voor het behalen van het diploma. (MvT 2.1 en 6.1).Wat vindt u hiervan?
Komt niet overeen met de doelstellingen van keuzedelen. Een student die via het keuzedeel wil excelleren, komt er bekaaid van af.
Vraag6
Behaalde keuzedelen worden op het diploma vermeld. En op de resultatenlijst bij het diploma worden de examenresultaten van zowel behaalde als niet behaalde keuzedelen apart vermeld. Wat vindt u hiervan?Daarmee is het voor alle betrokkenen duidelijk: keuzedeel is niet zo'n serieus onderdeel als Basis en Profiel. Dus negatief oordeel.
Vraag7
Ziet u nog andere mogelijkheden (naast het vrijwillige jaar) om de invoering van de nieuwe opleidingen te vergemakkelijken voor alle betrokkenen. (MvT 1.5)Nee
Vraag8
Heeft u nog andere opmerkingen bij het conceptwetsvoorstel?Ja. een belangrijke doelstelling van de herziening is 'een betere beschrijving van de kwalificatie-eisen'. Bedrijfsleven en maatschappij begrijpen m.i. niets van nieuwe indeling KD's. Het Basisdeel wordt gezien als een soort propedeuse. Totaal verkeerde benaming van het belangrijkste onderdeel van de KD's. Dit deel moet op eindniveau geëxamineerd worden. De vraag komt daar bij ook op: hoe gaan de scholen daarmee om. Met andere woorden: de basis (=het format) van de nieuwe KD's geeft al verwarring. Stagebedrijven zullen vanaf 2016 deze omissie publiekelijk maken.